Design Thinking
01.03.2021
Określenie formatu raportowania projektu
Wczesne zaplanowanie systemu raportowania (zwanego również raportowaniem projektu) jest ważnym zadaniem. Raporty projektów są tworzone w celu udostępniania informacji, prezentacje i spotkania. Każde zgłoszenie powinno zawierać informacje o treści, twórcy, odbiorcy i dacie utworzenia raportu, a także o charakterze żądanej odpowiedzi. Odpowiedzi mogą obejmować udostępnienie zasobów, akceptację sugestii dotyczących treści, akceptację prototypu lub zgodę na realizację ankiety wśród klientów. Jeśli chodzi o raportowanie projektów, musisz zadbać o następujące kwestie:
• Określenie wymagań informacyjnych dla członków projektu * Wyjaśnienie wymagań informacyjnych dla komitetu sterującego lub projektu klienta
• Zapytanie o wymagania informacyjne dla wewnętrznych działów usług (dział prawny i patentów, kontrolingu, zapewnienia jakości) lub partnerów zewnętrznych
• Określenie częstotliwości, terminu i formy (pisemnie lub elektronicznie jako raport lub ustnie jako prezentacja) raportowania
• Podział odpowiedzialności za raporty między członków zespołu
Raport powinien mieć od jednej do trzech stron. Raporty nie zastępują komunikacji werbalnej, która jest ważniejsza dla powodzenia projektu.
Powrót
02.03.2021
Komunikacja jest ważniejsza niż dokumentacja
Kiedy pracujesz jako zespół, przedkładaj komunikację nad dokumentację. Ogranicz do minimum dokumentację w postaci raportów. Myślenie projektowe opiera się na szybkości i wczesnym pozyskiwaniu nieformalnych informacji zwrotnych od klientów, a obszerna i sformalizowana dokumentacja staje na drodze. Jeśli prowadzona jest jakakolwiek dokumentacja, to tylko po to, abyś mógł zwizualizować przyszły przebieg projektu. Preferowana metoda komunikacji obejmuje spontaniczne rozmowy twarzą w twarz i dyskusje projektowe. Zespół powinien pracować w tym samym miejscu i, jeśli to możliwe, w pobliżu klienta lub użytkownika. Jeśli chodzi o rozwiązania programowe, które ułatwiają wspólną pracę w różnych lokalizacjach, oszczędnie korzystaj z czatów wideo, komunikatorów lub programów do współpracy i trzymaj się z dala od poczty elektronicznej.
Powrót
03.03.2021
Konfigurowanie reguł komunikacji
Przed rozpoczęciem projektu wspólnie ustalcie zasady komunikacji w zespole. Zaplanuj regularną i codzienną komunikację dotyczącą postępów projektu. W ten sposób uczestnicy projektu mogą uzyskać wgląd w pracę innych członków zespołu, przeglądać sukcesy zespołu i inspirować zmiany swoimi opiniami. Jednym z podejść opartych na zwinnym zarządzaniu projektami jest codzienne spotkanie statusowe w formie codziennego scrumu - codziennych spotkań zespołu według jednolitych zasad. Ich celem jest przeglądanie, koordynowanie i potencjalnie precyzyjne dostosowywanie postępów wspólnej pracy. Powinieneś wdrażać codzienny scrum zgodnie z następującymi wytycznymi:
• Spotykaj się codziennie i zawsze w tym samym miejscu. Codziennie oznacza codziennie i nie można go odłożyć. Spotkanie powinno odbywać się w miejscu pracy wyposażonym w tablicę zadań - graficzne przedstawienie postępów projektu, które pokazuje aktualny stan poszczególnych pakietów roboczych.
• Zawsze organizuj spotkania punktualnie io tej samej porze dnia. Nie zaczynaj od początku dnia roboczego; rozpocząć o godzinie 10 rano lub później. Wtedy nadal możesz dokończyć zadania z poprzedniego dnia lub sprawdzić ważne e-maile.
• Ogranicz scrumy do 15 minut - nigdy dłużej. Ścisły termin zmusza spotkanie do skupienia się. Jeśli masz do czynienia z jakimikolwiek poważniejszymi problemami, omów je oddzielnie z odpowiednimi osobami podczas kolejnego spotkania. Wpisz problemy, które mają zostać omówione, na liście otwartych pozycji, którą wyświetlasz na tablicy, aby każdy mógł ją zobaczyć.
• Bez siedzenia! Rozważ prowadzenie codziennego scrumu jako spotkania stojącego - takiego, w którym wszyscy trwają. Stanie uczestników podczas spotkania ogranicza rozmowę do minimum i angażuje uczestników. (Osoby, które siedzą, łatwo rozpraszają się innymi czynnościami). Jeśli poważnie myślisz o ograniczaniu dyskusji, poproś rozmówcę, aby podczas rozmowy trzymał duży ciężar, jak hantle.
• Nalegaj, aby wszyscy członkowie zespołu byli obecni. Nie akceptuj wymówek - poza chorobą lub wakacjami - za nieobecność w codziennej pracy.
• Zawsze odpowiadaj na te same trzy pytania dotyczące pakietów roboczych. Krótko omów wszystkie bieżące pakiety robocze. Osoby odpowiedzialne za pakiety robocze muszą opisać
- Co udało się osiągnąć od ostatniego codziennego scrumu
-Co powinno być osiągnięte tego dnia
-Co obecnie wstrzymuje postępy w zakresie pakietu roboczego
Przeszkody na drodze do postępu mogą obejmować brak sprzętu i narzędzi lub brakujące informacje, które nadal muszą być dostarczone przez innych (dostawców lub wewnętrzne działy serwisowe).
• Upewnij się, że wszyscy uczestnicy są zawsze przygotowani. Ponieważ pytania dotyczące pakietów roboczych są znane z góry, każdy członek zespołu powinien mieć możliwość natychmiastowej odpowiedzi. Każdy członek zespołu musi się do nich przygotować przed spotkaniem.
• Dokumentuj tylko ostateczne decyzje i wszelkie problemy, które nadal wymagają rozwiązania. W nadziei na utrzymanie stylu komunikacji wolnego od biurokracji dokumentuj tylko ostateczne decyzje. Skorzystaj z codziennego scruma, aby komunikować się z zespołem, aktualizując tablicę zadań i listę otwartych pozycji
W codziennym scrumie wszyscy uczestnicy zdobywają krótkie, zwięzłe i aktualne informacje o tym, co dzieje się w projekcie, status projektu, a także o kolejnych krokach i obecnych lub przewidywanych problemach. Możesz zachować ciekawość podczas codziennego scrumu, dodając codziennie nowe czwarte pytanie. (Odnieś się do szóstego punktu na poprzedniej liście). Możesz zapytać uczestników, czego się do tej pory nauczyli, na przykład, co było zaskakujące lub kto jeszcze byłby w stanie pomóc w przygotowaniu pakietu zadań. To czwarte pytanie można również skierować mniej na bieżące zmiany, a bardziej na długoterminowe obawy - na przykład, dlaczego pakiet roboczy powinien zostać natychmiast przerwany lub dlaczego nie można rozwiązać pakietu roboczego
Powrót
04.03.2021
Aranżacja warsztatów
W myśleniu projektowym centralne miejsce zajmuje praca grupowa i skoncentrowana praca indywidualna. Jednym ze sposobów połączenia obu jest format warsztatowy - format, który promuje dogłębną wymianę między członkami zespołu. Na każdym etapie projektu myślenia projektowego należy zorganizować warsztaty, aby wspólnie wykonywać zadania. Warsztaty zachęcają do poczucia wspólnoty i wspólnego wykonywania zadań. Warsztaty sprzyjają poczuciu wspólnoty i wypracowaniu jednolitego języka, podejścia i kultury w zespole. W przypadku zespołów myślących projektowo, składających się z członków o różnych charakterach, różnych doświadczeniach i różnych postawach, warsztaty mogą służyć wzmocnieniu spójności zespołu.
Powrót
05.03.2021
Przygotowanie warsztatu
Warsztaty, aby odnieść sukces, wymagają starannego przygotowania. Przygotowując się do warsztatu, musisz wykonać następujące zadania:
• Określ cel warsztatu: Najpierw musisz wyjaśnić, co chcesz, aby warsztat osiągnął. Celem warsztatów może być wypracowanie wspólnego zrozumienia zadania, scharakteryzowanie precyzyjniej docieraj do użytkowników, przeprowadź obserwację klienta, wyszukuj pomysły lub twórz prototypy.
• Określ skład uczestników i role na warsztaty: Zastanów się, kogo zaprosisz do zespołu podczas warsztatów. Mogą to być pracownicy działów usługowych firmy (na przykład dział prawny i patentów, kontrolingu, zapewnienia jakości lub obsługi klienta) lub przedstawiciele zewnętrznych partnerów biznesowych, takich jak dostawcy, obecni klienci lub instytuty badawcze i uczelnie. Przed rozpoczęciem warsztatów wybierz moderatora i umów się, aby prowadził minuty. W przypadku bardziej wymagających warsztatów lub warsztatów, w których biorą udział klienci i dostawcy, odpowiedni jest zewnętrzny moderator.
• Zaplanuj szczegółowo proces, ale elastycznie zaprojektuj treść: weź pod uwagę zakres czasowy i zaplanuj proces warsztatów z dokładnością do minuty. Po ustaleniu limitów czasowych dla poszczególnych etapów sesji warsztatowych unikaj zbyt szczegółowego planowania treści dla każdego etapu i pamiętaj, aby zostawić dużo miejsca na swobodę twórczą. Po etapie powitania i wprowadzenia ustrukturyzuj różne zadania warsztatowe. Nie zapomnij zaplanować dłuższych przerw podczas warsztatów, aby umożliwić nieformalne wymiany między uczestnikami.
• Zdobądź technologię i pomieszczenie niezbędne do odniesienia sukcesu: w zależności od zaplanowanych działań warsztatowych prawdopodobnie możesz piszczeć, korzystając z bezprzewodowego połączenia z Internetem,projektor, ekran projekcyjny i kilka sal konferencyjnych proste krzesła. Pomieszczenia pozwalające na elastyczny podział na grupy i indywidualne działają dobrze, ponieważ mają tendencję do promowania zadań warsztatowych. Gdyplanujesz stworzyć prototypy, musisz mieć odpowiednie materiały dostępne, w tym urządzenia techniczne, takie jak drukarki 3D i skanery.
• Kompiluj i kopiuj dokumenty: rozpowszechniaj program warsztatów, prezentacje, raporty z badań (literatura, patenty), badania naukowe, wyniki badań rynkowych, ankiety wśród klientów i obserwacje klientów przed lub w trakcie warsztatów.
• Zorganizuj program rekreacyjny po wydarzeniu: Oferując wspólne zajęcia rekreacyjne lub kolację z rozrywką po szczególnie ważnych warsztatach, możesz wzmocnić poczucie wspólnoty, umożliwiając jednocześnie nieformalną wymianę w zespole projektowym. (Jest to szczególnie odpowiednie, jeśli warsztat obejmuje uczestników zewnętrznych, takich jak klienci i dostawcy).
Wyślij uczestnikom informacje o programie i celach warsztatu z wyprzedzeniem i poproś ich, aby odrobili pracę domową, zastanawiając się nad tematem lub czytając lub przygotowując raport dotyczący tematu warsztatu. Jeśli planujesz warsztat, w którym Twój zespół powinien opracować innowacyjne opcje digitalizacji dla obsługi klienta, poproś uczestników o przeprowadzenie zaawansowanych badań w literaturze i Internecie na tematy takie jak chatboty, sieci społecznościowe, sztuczna inteligencja i technologia wirtualnej rzeczywistości. Jeśli prowadzisz warsztat, aby znaleźć pomysły, możesz przekazać uczestnikom wcześniejsze informacje o technikach kreatywności, które planujesz zastosować
Powrót
06.03.2021
Prawidłowe prowadzenie warsztatów
Z pewnością zorganizujesz wiele warsztatów podczas procesu myślenia projektowego. Chodzi o to, że masz kilka warsztatów przeznaczonych do promowania kreatywności i komunikacji, nie ma nic gorszego niż organizowanie, promowanie kreatywności i komunikacji, nie ma nic gorszego niż organizowanie ich wszystkich według tego samego schematu. Dlatego pamiętaj, aby zmienić skład swoich grup, a także rodzaj pracy grupowej i indywidualnej, którą przydzielasz, aby zachować ciekawość. Może to być tak proste, jak zmiana czasu pracy i przerw, zmiana pokoi i wyposażenia, rekrutacja zewnętrznych moderatorów i stosowanie różnych metod. Podczas warsztatów z procesu myślenia projektowego możesz zastosować wiele różnych metod, jeśli chodzi o definiowanie zadań oraz wyszukiwanie, ocenianie i prezentowanie pomysłów. Poinformuj się o poszczególnych metodach i poszerz pulę metod, których używasz. Na pierwszym warsztacie uczestnicy ledwo się poznają, więc stosuj metody rozgrzewkowe dla grup z uczestnikami, którzy się nie znają, grup o strukturze interdyscyplinarnej oraz grup składających się z członków z różnych działów lub różnych kręgów kulturowych. Poniższe zasady pomagają w realizacji warsztatów:
• Role nadzorcze zostaw za drzwiami: warsztat myślenia projektowego nie ma hierarchii. Role i tytuły należy zostawić przy drzwiach. Każdy uczestnik jest równie ważny, zasługuje na taki sam czas rozmów i zasługuje na równy wkład podczas głosowań.
• Pozwól na szalone pomysły: daj się ponieść wyobraźni. Każdy niekonwencjonalny pomysł się liczy, a każdy pomysł jest traktowany jednakowo.
• Najwyższa jakość ilościowa: musisz wygenerować wiele pomysłów, aby później wybrać dobry. Zbierz wiele sugestii - analiza, ocena i selekcja mogą przyjść później.
• Opieraj się na pomysłach innych: na warsztatach nikt nie kieruje się prawem autorskim. Rezultatem jest wspólny produkt. Pomysły od innych powinny być zbierane, uzupełniane lub modyfikowane.
• Skoncentruj się na ludziach: Myślenie projektowe wymaga myślenia o ludziach. W myśleniu projektowym celem warsztatu nie jest ani rozwój technologii, ani osiągnięcie celów ekonomicznych, takich jak udział w rynku, poprawa wizerunku firmy czy zyski. Chodzi o to, aby dowiedzieć się, jak możesz ustawić się w sytuacji i sytuacji innych ludzi.
• Uczyń to graficznym i namacalnym: do zadań warsztatowych używaj rysunków, reprodukcji, zdjęć, filmów. i prototypy.
• Nie krytykuj: Musisz oddzielić zadanie znajdowania pomysłów od zadania ich oceny. Jeśli nieustannie oceniasz pomysły natychmiast po ich przedstawieniu, nie tylko z pewnością stłumisz kreatywność, ale także będziesz promować atmosferę, w której rządzi autocenzura - zdecydowanie smutny stan rzeczy.
• Porażka wcześnie i często: porażka oznacza naukę. Wiele niepowodzeń oznacza, że dużo się uczysz. Poinformuj uczestników warsztatów, że nie tylko pozwalasz na błędy - traktujesz je jako okazję do nauki.
• Skoncentruj się: wyznacz granice dla siebie. Trzymaj się konkretnych zadań w procesie myślenia projektowego. Chociaż ta reguła wydaje się być sprzeczna z tą, która dopuszcza dzikie pomysły (patrz druga podpunkt na tej liście), doświadczenia z procesami twórczymi pokazały, że sukces jest bardziej prawdopodobny, jeśli najpierw zdefiniujesz wyraźne granice, wyznaczając granice, w których wyobraźnia może być wolne panowanie. Te granice mogą obejmować ogólną dyrektywę opartą na określonych celach czasowych i kosztowych ("oferta produktu lub usługi powinna zostać wprowadzona na rynek w ciągu dziesięciu miesięcy"), regionalny lub rozważenie związanych z tym ograniczeń prawnych.
• Baw się dobrze: opracowywanie nowych pomysłów powinno być zabawą dla wszystkich w zespole. Kreatywność wymaga zabawy. Zabawa pokonuje blokady psychiczne, wzbudza ciekawość, promuje otwartość i zachęca do nowych perspektywy.
Zapisz wszystkie zasady warsztatu na flipcharcie dużymi literami i umieść je w przestrzeniach wspólnych lub w korytarzach. Nadal przypominaj uczestnikom o zasadach podczas spotkań i warsztatów.
Powrót
07.03.2021
Zapewnienie sprzętu i materiałów
W zależności od obszaru produktowego lub branży wyposażenie techniczne dla danego obszaru W zależności od obszaru produktu lub branży wyposażenie techniczne pomieszczeń warsztatowych może się różnić. Oprócz standardowego sprzętu biurowego i telekomunikacyjnego możesz mieć drukarki 3D, skanery, kredki, tablice smartboard czy urządzenia wirtualnej rzeczywistości. Urządzenia te upraszczają komunikację i wizualizację wyników pracy. Nie jest potrzebny projektor instalowany na stałe, ponieważ ograniczyłoby to elastyczne wykorzystanie pomieszczenia. Jeśli masz białe ściany, nie potrzebujesz dodatkowej powierzchni projekcyjnej. Do projekcji obrazów użyj wskaźnika laserowego lub pilota komputera do prezentacji. Pomieszczenia powinny mieć kilka gniazdek elektrycznych. Używaj kabli i listew zasilających tylko w wyjątkowych przypadkach, ponieważ rozpraszają one uwagę i mogą stwarzać ryzyko potknięcia się. Dobre połączenie Wi-Fi jest obowiązkowe, chyba że celowo chcesz uniknąć korzystania z mediów cyfrowych podczas warsztatów. Materiały do warsztatów myślenia projektowego różnią się w zależności od zadania. Podstawowe materiały eksploatacyjne obejmują papier i folie w różnych rozmiarach i kolorach; karty prezentacyjne i karteczki samoprzylepne w różnych rozmiarach, kolorach i kształtach; różne rodzaje długopisów (różne kolory i szerokości, ołów, flamastry i kolorowe ołówki, mazaki); oraz szpilki, magnesy i kleje. Dodatkowe materiały i pomoce mogą pomóc, szczególnie w tej części warsztatu, w której chcesz stworzyć ilustracyjne i namacalne prototypy swojego pomysłu. Oto kilka sugestii dotyczących materiałów, których można użyć do formowania, projektowania, etykietowania, sklejania i dzielenia:
• Materiały i narzędzia do formowania i projektowania: tkaniny, bibuła, tektura, plastelina, modelina, styropian, kartony, papier toaletowy i rolki, folia aluminiowa, drewno, taśma miernicza, papier ścierny, grafiki, czasopisma, gazety, torby, naklejki i kolorowe kropki
• Materiały konstrukcyjne: gorący klej, taśmy samoprzylepne, klej, pasta do papier mache, sznurek, wstążki, taśmy izolacyjne, opaski kablowe, druty, szczypce, gwoździe, śruby, śrubokręty, zaciski, młotki, nożyczki, obcinaki do pudełek
Materiały te umożliwiają kształtowanie projektu, użyteczności i funkcjonalność produktów i urządzeń. Możesz również użyć tych materiałów, aby zilustrować, jak pomysły dotyczące usług wpłynęłyby na ludzi w określonych sytuacjach. Możesz na przykład stworzyć figurki z modeliny, aby reprezentować klientów i doradców klientów, a następnie umieścić je w różnych sytuacjach w pomieszczeniu, które stworzyłeś z tektury. (Pomyśl o dioramie). Jako zespół, zadajcie sobie pytanie, jak powinny wyglądać pokoje i jak doradcy klienta powinni się w nich ustawić, aby klient czuł się komfortowo, gdy ktoś ich zajmuje. Jeśli nie lubisz modelowania gliny, możesz użyć klocków Lego, modeli samochodów i figurek oraz innych zabawek dla dzieci, aby odegrać poszczególne etapy określonego procesu serwisowego. Korzystaj z gier fabularnych, abyś mógł znaleźć się w sytuacji, w której najpierw odgrywasz rolę doradcy klienta, a następnie klienta. Wybierz odpowiednie kostiumy dla swoich figurek lalek i odpowiednie zabawki. Elementy zabawne ożywiają atmosferę warsztatu i zachęcają uczestników do spojrzenia na sytuacje z innej perspektywy. Zegar, gong, gwizdek lub dzwonek okrętowy to dobre narzędzie, którego moderator może używać, gdy wzywa do przerwy lub zaczyna coś robić. Żółta kartka sędziego piłkarskiego to świetny sposób, aby pokazać komuś, że warsztat zboczył z toru. Materiały powinny być łatwo dostępne, dobrze posortowane i łatwe w przechowywaniu - w przeciwnym razie warsztat myślenia projektowego może szybko pogrążyć się w chaosie. Modułowe systemy szaf lub taborety jako pudełka do przechowywania zapewniają elastyczność.
Powrót
08.03.2021
Projektowanie wspólnych przestrzeni
Myślenie projektowe obejmuje zarówno pracę w grupach, jak i pracę indywidualną w różnych konstelacjach, gdzie grupy o tej samej liczbie osób pracują obok grup o zupełnie innym składzie. W rezultacie przestrzenie muszą spełniać określone wymagania. Musisz utworzyć grupowe obszary robocze i osobne dostępne przestrzenie. Są one określane jako "przestrzenie my" do pracy grupowej lub spotkań, podczas których od każdego oczekuje się otwartej komunikacji, w przeciwieństwie do "przestrzeni ja", które służą do cichej pracy indywidualnej i głębokiego skupienia.
Powrót
09.03.2021
Odpowiednie pomieszczenia sprzyjają komunikacji i kreatywności
Ponieważ chcesz mieć możliwość dzielenia uczestników warsztatów na małe grupy, używania przegródek do tworzenia odrębnych przestrzeni, wspólnej pracy nad prototypami i swobodnego przemieszczania uczestników, potrzebujesz więcej miejsca na warsztaty z myśleniem projektowym. Prawdopodobnie najlepiej jest wybrać różne przestrzenie, pokoje lub aranżacje wyposażenia dla różnych faz myślenia projektowego - zrozumienie zadania, przedefiniowanie problemu, opracowanie i ocena rozwiązań oraz tworzenie i testowanie prototypów. Podejmij wysiłek, aby stworzyć nowe środowiska, które są odpowiednie do pracy i mogą dostarczyć nowych bodźców. Możesz również wynająć przestrzenie coworkingowe od zewnętrznych dostawców. Takie pomieszczenia są zwykle już wyposażone w sprzęt i wyposażenie i mogą być używane wspólnie przez wiele firm. Może to wspierać komunikację i rozwój sieci z partnerami zewnętrznymi. Przestrzenie, w tym obszary zewnętrzne w przypadku dobrej pogody, mogą być nietypowymi lokalizacjami wynajmowanymi przez Ciebie. Faza opracowywania rozwiązań może skorzystać z pomieszczeń i lokalizacji, które zachęcają do twórczej pracy. Możesz wybrać nietuzinkowe miejsce. (Z drugiej strony, faza redefiniowania problemu wymaga bardziej skoncentrowanej pracy - w tym przypadku trzymaj się konwencjonalnej lokalizacji budynku biurowego z dobrym wyposażeniem technicznym). Twoja praca z myśleniem projektowym nie zawsze wymaga nietypowych przestrzeni poza siedzibą. Weź pokoje, które masz i zmień umeblowanie, aby uzyskać nowy wygląd. Przekształć tę tradycyjną salę konferencyjną w sztuczną recepcję, halę produkcyjną lub hol stacji kolejowej, aby zachęcić do nowych wrażeń i bodźców do kreatywnej pracy. Poproś również członków swojego zespołu, aby przynieśli meble lub ulubione przedmioty z domu i ustawili je w "przestrzeniach my". Nowy wygląd sprzyja nowym pomysłom.
Powrót
10.03.2021
Elastyczne środowisko sprzyja elastycznej pracy
Podczas myślenia projektowego przełączasz się między pracą grupową a pracą indywidualną w ciągu kilku minut. Pokoje i wyposażenie muszą wspierać tę elastyczność. Powinno być możliwe spontaniczne dzielenie dużych obszarów roboczych zgodnie z wymaganiami (rodzaj pracy, wielkość grupy) za pomocą przesuwanych drzwi lub łatwo przesuwanych ścianek działowych. Możesz stworzyć przestrzeń dla różnych małych grup, które nie chcą, aby ich praca była zakłócana, używając przesuwanych tablic lub pinezek lub ścian metaplanu jako separatorów pomieszczeń. Praca na różnych piętrach to szybkie rozwiązanie. Obszary robocze można podzielić za pomocą kilku małych elementów do przechowywania, takich jak skrzynie lub stołki do układania w stosy z miejscem do przechowywania. Umożliwia to szybki dostęp do materiałów. Używaj ścian w pokoju tematycznie. Na przykład pierwsza ściana może zawierać informacje o kliencie, podczas gdy druga ściana zawiera informacje o problemach i potrzebach klientów. Trzecia ściana może zawierać kontekstowe informacje o rozważanej sytuacji lub jej parametrach. I wreszcie czwarta ściana może zilustrować pierwsze podejścia do rozwiązania obecnego problemu. Na środku pomieszczenia przewidziano miejsce do wspólnej pracy nad prototypem. Unikaj normalnych sal konferencyjnych z typowymi konstelacjami stołów. W salach konferencyjnych często brakuje białych ścian projekcji i ścianek działowych. Wyposaż miejsca pracy grupowej w stojące stoły i hokery, aby ludzie tworzyli nowe grupy. Zachęcaj uczestników do ruchu - ruch sprzyja kreatywności. Skonfiguruj pokoje tak, aby miały wiele różnych poziomych i pionowych powierzchni w postaci dużych biurek, obszarów do pisania lub ścian. Nie wahaj się zamieszczać karteczek samoprzylepnych na oknach, drzwiach i białych ścianach. Przezroczysta tablica elektrostatyczna, którą można przymocować do prawie każdej powierzchni, jest elastyczną i niedrogą alternatywą. Klimat w pomieszczeniu sprzyja atmosferze pracy. Pomieszczenie ze światłem dziennym sprzyja dobrym nawykom pracy. Możesz wykorzystać powierzchnie dużych okien do dołączania karteczek samoprzylepnych. Upewnij się, że miejsca pracy i prezentacji są dobrze oświetlone. W pomieszczeniach przeznaczonych do pracy w małych grupach wymagana jest akustyka pozbawiona echa. Ciepłe, naturalne kolory ścian, a także wysokie sufity i świeże powietrze tworzą przyjemny klimat w pomieszczeniu. Temperatura powinna wynosić od 18 do 22 stopni Celsjusza (65 do 72 Fahrenheita). (Chcesz, aby sala warsztatowa była trochę chłodniejsza niż pomieszczenia do zwykłej pracy w pozycji siedzącej, ponieważ uczestnicy warsztatów często się poruszają). Wybierając kolory ścian i mebli, pamiętaj, że niebieskie odcienie sprzyjają kreatywność, podczas gdy pomarańczowy i żółty zachęcają do komunikacji. Możesz wybrać meble w kolorze czerwonym, co pobudzi kreatywność i komunikację. Strefy przerw zachęcają do wymiany i odpoczynku. Ustaw wygodne krzesła, fotele lub sofy w pomieszczeniach do pracy lub w oddzielnym pomieszczeniu. Przygotuj napoje i ciastka jako lekkie przekąski. Wszystko to zapewnia uczestnikom możliwość relaksu i nieformalnej rozmowy podczas przerw.
W ramach małej nagrody podczas przerw w warsztatach przynieś skrzynię ze skarbami wypełnioną cukierkami i innymi smakołykami. Na te wyjątkowe chwile możesz nawet ustawić jedną z tych czekoladowych fontann, w których możesz zrobić własne wiśnie lub truskawki w czekoladzie. W przypadku pomieszczeń przeznaczonych na odpoczynek i przerwy wybierz kolor zielony jako kolor wszystkich dekoracji ściennych, akcesoriów do pokoju i siedzeń. Dodaj trochę roślin, aby poprawić ogólną atmosferę w pomieszczeniu. Dudniący dźwięk fontanny w pomieszczeniu tworzy uspokajającą atmosferę, która może zrównoważyć tętniący życiem warsztat. Możesz nawet pójść o krok dalej i zaoferować sprzęt sportowy lub gry zręcznościowe w strefach odpoczynku. Trampolina lub bieżnia mogą wprawić Twoje myśli w ruch. Mata do jogi może pomóc w stworzeniu niezbędnej odległości od problemu.
Powrót
11.03.2021
Znalezienie odpowiedniego obszaru wyszukiwania
Zdecydowałeś, że chcesz opracować coś nowego. Aby to zrobić, musisz najpierw zdefiniować, czego tak naprawdę szukasz. Czy jest to odpowiedź na konkretny problem klienta, jego życzenie lub zastosowanie określonej technologii - czy też szukasz możliwości zastosowania swoich umiejętności? Pole wyszukiwania opisuje zakres Twojego wyszukiwania. Zdefiniowanie pola wyszukiwania może pomóc w zorientowaniu się, co pozwala na bardziej celową analizę i skuteczniejsze znajdowanie pomysłów. Pamiętaj tylko, że pole wyszukiwania nie powinno być zbyt wąskie; w przeciwnym razie niepotrzebnie ograniczysz się, jeśli chodzi o znajdowanie kreatywnych rozwiązań. Twoje pole wyszukiwania nie powinno też być zbyt szerokie; w przeciwnym razie nacisk będzie zbyt niejasny, co utrudni następny krok w analizie problemu. Zbyt wąskie pole wyszukiwania to sposób, w jaki ktoś może wykorzystać technologię druku 3D do produkcji pęków kluczy. Zbyt szerokie podejście to poszukiwanie sposobów zastosowania sztucznej inteligencji w ogóle. Pole wyszukiwania o odpowiednim poziomie szczegółowości pyta, jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w zakresie komunikacji marki. Zasadniczo możesz skategoryzować swoje pole wyszukiwania za pomocą trzech różnych wariantów. W segmencie rynku możesz szukać nowych zmian społecznych, które prowadzą do nowych potrzeb. W przypadku nowych technologii możesz systematycznie wyszukiwać aplikacje, które wcześniej nie istniały - a przynajmniej jeszcze nie w tej formie. Ostatecznie własne kompetencje i zasoby stanowią punkt wyjścia, który stanowi podstawę do projektowania nowych produktów, usług, procesów lub modeli biznesowych.
Powrót
12.03.2021
Wyszukiwanie w segmencie rynku
Zmiany społeczne, które mogą pojawić się w zmodyfikowanych nawykach zakupowych i nowych życzeniach klientów lub nowych problemach klientów, to obiecujący obszar generowania kreatywnych pomysłów. Dlatego powinieneś śledzić rozwój i trendy w całym społeczeństwie, a także w życiu korporacyjnym. Na przykład globalizacja ma duży wpływ na społeczeństwo. Oprócz globalizacji gospodarczej - wzrostu światowego handlu - istnieje również globalizacja kulturowa, napędzana przez asymilację różnorodnych kultur, rozpowszechnianie na całym świecie stylów życia i wartości oraz fuzję różnych tradycji kulturowych. Światowa obecność sieci fast foodów, globalny sukces zachodniej muzyki i mody oraz korzystanie z sieci społecznościowych na całym świecie są przykładami tej kulturowej globalizacji. Inną tendencją są zmiany demograficzne w krajach uprzemysłowionych, reprezentowane przez starzenie się populacji. Względny wzrost liczby osób w wieku 55 lat i starszych daje nowe możliwości przedsiębiorczości dla tej grupy docelowej, którą można scharakteryzować jako wyrafinowanych, świadomych jakości, aktywnych i przyjaznych konsumentom koneserów o ponadprzeciętnej sile nabywczej. Jeśli chcesz rozwijać produkty lub usługi dla starszej populacji, nie rozwijaj ich i nie promuj ich jako oferty dla seniorów. Właśnie tego nie chce ta grupa docelowa. Cechy i cechy tego, co oferujesz, muszą odpowiadać pragnieniom - i problemom, z którymi boryka się - ta grupa docelowa i jako takie powinny być atrakcyjne dla osób starszych. Odkurzacz automatyczny z dużymi, podświetlanymi przyciskami, zrozumiałym menu, prostą obsługą i solidną konstrukcją spodoba się przede wszystkim tej grupie docelowej, bez konieczności określania tego robota jako produktu dla osób powyżej 55 roku życia. Pamiętaj też, że osoby starsze mogą mieć różne zainteresowania. Tutaj można znaleźć wyrafinowanych miłośników opery, a także miłośników muzyki rockowej, ludzi, którzy wędrują po Tajlandii z plecakiem, a także grupowych podróżników na rejs po Karaibach. Trendy takie jak globalizacja i zmiany demograficzne wyróżniają to, że nie są to krótkoterminowe mody, ale raczej reprezentują życzenia klientów lub problemy, które są obecne na dłuższą metę. Oprócz zmian demograficznych można przyjrzeć się wielu innym trendom, w tym opisanym na tej liście:
• Zdrowie: Rosnąca świadomość zdrowotna i postęp w medycynie to zmiany, które są widoczne od lat i będą odgrywać jeszcze większą rolę w przyszłości.
• Ekologia i zrównoważony rozwój: Odnosi się to do nowego i zintensyfikowanego trendu w kierunku prowadzenia przyjaznego dla środowiska i zrównoważonego stylu życia. To już nie jest nisza dla "eko-maniaków"; zamiast tego jest oznaką coraz szerszej i nowej świadomości ekologicznej, którą można zaobserwować w szerokim spektrum społeczeństwa.
• Urbanizacja: Tendencja ta wiąże się ze wzrostem populacji miejskiej lub odpływem ze wsi. Oba czynniki są odpowiedzialne za wiele wynikających z tego zmian, takich jak starzenie się małych miast, wzrost cen nieruchomości i nieruchomości w pobliżu dużych miast, wzrost liczby osób dojeżdżających do pracy oraz narastające problemy środowiskowe i problemy z odpadami w gęsto zaludnionych obszarach metropolitalnych.
• Zmiana roli kobiet w społeczeństwie: Termin przesunięcie kobiet odnosi się do szeregu czynników, w tym wzrostu liczby kobiet z wyższym wykształceniem, rosnącej liczby pracujących kobiet oraz rosnący odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych. Trend przesunięcia kobiet opisuje również rosnące znaczenie bardziej "kobiecych" kompetencji w życiu zawodowym, takich jak praca zespołowa i umiejętności komunikacyjne. Nastąpił również rozwój mężczyzn pełniących wcześniej "typowe" role kobiet w gospodarstwie domowym i opiece nad dziećmi.
• Indywidualizacja: termin ten podsumowuje wzrost liczby pojedynczych gospodarstw domowych, tendencję do zmniejszania się silnych relacji międzyludzkich i wielu luźnych oraz wzrost wysoce zindywidualizowanych życzeń, jeśli chodzi o produkty i usługi. Tendencja ta pojawi się również w krajach rozwijających się w wyniku stłumionego popytu.
• Nowa praca: Termin nowa praca odnosi się do zmiany strukturalnej od społeczeństwa przemysłowego do społeczeństwa usługowego, wzrostu zatrudnienia w niepełnym wymiarze godzin wraz z wieloma jednoczesnymi miejscami pracy na pracodawcę oraz rosnąca popularność pracy zdalnej.
• Wykształcenie i wiedza: W nurcie edukacja i wiedza obserwuje się wzrost znaczenia kwalifikacji wyższego wykształcenia, szczególnie w branżach wysoko rozwiniętych. Widzisz również rosnące znaczenie modelu uczenia się przez całe życie i wiedzy w ogóle.
• Bezpieczeństwo: Dynamiczny charakter zachodzących obecnie przemian polityczno-prawnych, ekonomicznych i technologicznych wzmacnia dążenie do stabilności i bezpieczeństwa. Zagrożenia spowodowane naturalnymi zjawiskami środowiskowymi, nowymi formami terroru, przemocy i przestępczości (cyberprzestępczość) zmieniają podstawową potrzebę bezpieczeństwa w trend.
Warto poświęcić chwilę, aby skupić się na trendach z tej listy i zapytać, jakie zadania wynikną z nich w postaci rozwiązań dla nowych potrzeb lub problemów. Tendencje te to długoterminowe, ciągłe zmiany, które będą generować duże zapotrzebowanie na nowe pomysły. Podsumowując ten popyt, ludzie mówią o przyciąganiu rynku. W przeciwieństwie do tej koncepcji, podejście polegające na wypychaniu technologii, opisane w następnej sekcji, szuka zastosowań nowych technologii.
Powrót
13.03.2021
Poszukiwanie w obszarze technologii
Oprócz poszukiwania zmian społecznych, które wpływają na segment rynku, można poszukać zastosowań nowych technologii. Dzięki podejściu technologicznemu postęp techniczny jest podstawą wielu nowych produktów, usług, procesów i modeli biznesowych. Dla wielu branż, usług technologicznych, procesów i modeli biznesowych. W wielu branżach technologia może uzyskać silny impuls dzięki cyfryzacji, która podsumowuje coraz większe rozpowszechnianie się nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych we wszystkich obszarach społecznych. Cyfryzacja obejmuje kilka technologii, które są stosowane od dawna w wielu obszarach zastosowań i tym samym stanowią trend technologiczny. Technologie te obejmują sztuczną inteligencję, technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, przetwarzanie w chmurze, bezprzewodowy standard 5G oraz technologię blockchain. Wiele oryginalnie oddzielnych technologii pobudza się nawzajem w trakcie rozwoju i połączy się w nową, wspólną technologię. Ta konwergencja technologii spowoduje powstanie nowych obszarów zastosowań. Na przykład połączenie technologii internetowych z telewizorami otwiera przed użytkownikami nowe możliwości w zakresie tego, jak i kiedy mogą oglądać programy telewizyjne. Ogólnie rzecz biorąc, należy wyjaśnić, jakie istotne zmiany technologiczne istnieją i jakie interesujące zastosowania mogą się z nich wyłonić.
Powrót
14.03.2021
Poszukiwanie we własnym obszarze kompetencji
Możesz również znaleźć zadanie myślenia projektowego, patrząc na własne kompetencje i zasoby. Zadaj sobie pytanie, które zadania mogą skorzystać na Twoim wkładzie. Najlepszym sposobem zobrazowania tego podejścia, zorientowanego zarówno na kompetencje, jak i zasoby, jest wyobrażenie sobie, że to wszystko jest jak kreatywne podejście do przygotowywania obiadu. Jeśli zastosowałeś tradycyjne podejście, sięgnąłbyś po książkę kucharską, wybrał przepis, utworzył listę zakupów, kupił jedzenie i przygotował obiad według przepisu. Dzięki podejściu zorientowanemu na kompetencje i zasoby, zastanawiasz się, które posiłki możesz dobrze przyrządzić, a które już masz w lodówce. Na tej podstawie komponujesz obiad. W ten sposób dostępne zasoby determinują zadanie. Saras Sarasvathy z University of Virginia w wielu badaniach wykazała, że ta metoda przedsiębiorczości - określa ją jako podejście do realizacji - jest sekretem sukcesu wielu start-upów.
Jason Goldberg i Bradford Shellhammer zadali sobie pytanie, jaki model biznesowy mogliby opracować, kierując się pasją do projektowania i doświadczeniem zawodowym w handlu elektronicznym. Przedstawili swój pomysł na papierowej serwetce w restauracji na Manhattanie. W lutym 2011 r. Te rozważania doprowadziły do powstania firmy Fab.com, która codziennie wprowadza nowe pomysły projektowe na portalu internetowym i oferuje swoim użytkownikom ekskluzywne, designerskie produkty przez ograniczony czas.
Na poziomie firmy najpierw przeanalizuj jej mocne strony i zidentyfikuj jej unikalne kompetencje i specjalne zasoby. Mogą to być materialy materialne, specjalne urządzenia i narzędzia, sprzęt, infrastruktura, lokalizacja), niematerialne (patenty, marki, wizerunek, bazy danych, dane klientów, wiedza, kultura korporacyjna), personalne (liczba pracowników, szczególnie wykwalifikowany personel oraz know-how) lub finansowe (rezerwy gotówkowe, siła finansowa, właściciel). Możesz również zastosować podejście efektowe na poziomie osobistym. Odpowiedz sobie na poniższe pytania:
• Co wiesz? Co możesz zrobić? Co masz pod względem zasobów i doświadczenia ? Co w szczególności lubisz robić i robić dobrze?
• Kogo znasz? (Odpowiedzi mogą dotyczyć firm lub osób, na przykład naukowców lub ekspertów). Jakie mają zasoby?
• Co możesz zrobić i osiągnąć, korzystając z tych zasobów i kontaktów?
Zaletą tego podejścia jest to, że znajdziesz zadanie, nad którym możesz pracować, korzystając z własnych kompetencji i zasobów. Dostępne zasoby wskazują kierunek możliwego do wykonania zadania, które można wykonać za pomocą myślenia projektowego. Ponieważ zaczynasz od swoich mocnych stron, często prowadzi to do większej motywacji.
Powrót
15.03.2021
Dobrze zdefiniowane zadanie to zadanie w połowie rozwiązane
Istotnym elementem podejścia projektowego jest dokładne zrozumienie zadania i sytuacji, zanim zaczniesz szukać kreatywnych pomysłów na produkty, usługi, procedury lub modele biznesowe. Nie spiesz się i od razu szukaj rozwiązań dla czegoś, nad czym jeszcze nie przeszedłeś. Daj tę analizę zadań przez cały czas, którego potrzebuje. Oddzielenie analizy zadania od poszukiwania rozwiązań zadania jest czynnikiem sukcesu. Kiedy znasz i rozumiesz szczegóły i powody problemów lub pragnień określonej grupy docelowej, znacznie łatwiej będzie Ci znaleźć pomysły mające na celu rozwiązanie tych problemów lub spełnienie tych życzeń. W wielu przypadkach wstępne podejścia do innowacyjnych pomysłów można znaleźć już podczas analizy fundamentalnej. Analizując swoje zadanie, systematycznie pracuj nad sześcioma pytaniami W: What? (Co) Whereby? (W wyniku czego) Who? (Kto) Where?(Gdzie) When?(Kiedy) Why?(Dlaczego) Na tej podstawie opracujesz założenia dotyczące przyczyny problemu lub pragnienia i przetestujesz te założenia z docelowymi użytkownikami. Oprócz uzyskania szczegółowego opisu zadania, daje to wstępny wgląd w możliwe rozwiązania. Podczas pracy nad poszczególnymi pytaniami W możesz porównać zadanie z przypadkiem, w którym problem lub pragnienie (co zaskakujące) nie występuje. Ten przypadek może być podobny lub pochodzić z innego obszaru (na przykład różni użytkownicy docelowi, inna dziedzina nauki lub branża zewnętrzna). Następnie przeprowadź systematyczne sprawdzanie, co jest inne, a co to samo w zadaniu i przypadku porównawczym.
Powrót
16.03.2021
Wyjaśnienie, czym jest zadanie i jak się przejawia
W pierwszym kroku musisz dokładnie wyjaśnić, na czym polega zadanie. Zadaniem może być chęć (lub problem) określonej grupy docelowej. Problemy ujawniają się, gdy coś dzieje się inaczej niż oczekiwano lub pożądano. Opisz te oczekiwania lub życzenia i porównaj je z rzeczywistą sytuacją. Oczekiwania mogą również odnosić się do idealnego stanu, który nie został jeszcze osiągnięty. Przeanalizuj również oczekiwania i życzenia, aby zobaczyć, w jakim stopniu mogą one być subiektywne lub podzielane tylko przez kilka osób. Porównując idealny stan z obecną sytuacją, możesz systematycznie znajdować luki, które będziesz w stanie uzupełnić nowymi produktami, usługami, procesami lub modelami biznesowymi. Idealny oznacza, że coś tworzy wysoką użyteczność (wysoka jakość i niezawodność, dobry projekt, przyjazność dla użytkownika, wygoda) lub zmniejsza wadę (redukcja kosztów i ryzyka, mniejsze zużycie zasobów, oszczędność czasu) dla docelowych użytkowników. W pełni zautomatyzowana, inteligentna kosiarka zasilana energią słoneczną może opisać idealny stan.
Zbierz wszystkie informacje i opisz, co wiesz o problemie. Dzięki temu możesz wykryć to, czego z kolei nie wiesz lub nie rozumiesz. Zapisz luki w swojej wiedzy w jednym zdaniu: na przykład "Musimy wyjaśnić, jak często pojawia się błąd podczas obsługi urządzenia" lub "Musimy wyjaśnić, jak zwiększyć lojalność klientów wobec naszych usług".
Mając oko na rozwiązanie, powinieneś sprawdzić, jakie były wysiłki już wykonane w przeszłości, aby rozwiązać problem. Jeśli jest to problem techniczny, możesz uzyskać informacje w bazach danych literatury lub podczas wyszukiwania patentów. Osoby, których dotyczy problem, mogą udzielić informacji o zastosowanych do tej pory rozwiązaniach. Zapytaj zaangażowane osoby, dlaczego te rozwiązania zawiodły lub są niezadowalające. W ramach tego procesu wyjaśnisz również, które elementy są absolutnie niezbędne do uzyskania satysfakcjonującego rozwiązania. Postępuj zgodnie z tym etapem, zadając sobie pytanie, co nie jest konieczne lub przynajmniej nie jest ważne w rozwiązaniu. Poszukiwanie tego, co nie stanowi problemu, idzie w podobnym kierunku. Zapytaj starszych ludzi o ich zachowanie podczas korzystania ze smartfonów. Wykazano, że w rzeczywistości używane są średnio tylko trzy lub cztery funkcje. Dlatego smartfon z jeszcze większą liczbą funkcji nie może być celem. Dowiedz się, czy jest coś związanego z zadaniem, którego nie możesz zmienić lub co jest absolutnie wymagane. Produkt techniczny musi mieć określone właściwości materiałowe, w przeciwnym razie zabawka dla dzieci może składać się tylko z elementów, które nie stanowią zagrożenia dla zdrowia. Konsultacja finansowa wymaga podpisania polityki prywatności, nawet jeśli wydaje się to klientowi niepotrzebne i czasochłonne. Należy jednak pamiętać, że wymagania te mogą z czasem ulec zmianie. Warunki bezpieczeństwa związane z samochodami autonomicznymi z pewnością będą się zmieniać w przyszłości wraz z postępem technicznym. Po wyjaśnieniu, na czym polega problem lub pragnienie, opisz szczegółowo, jak dokładnie te wymagania są pokazane. Problem lub życzenie może dotyczyć kwestii jakości, obsługi, projektu, wizerunku, łatwości obsługi, wygody, bezpieczeństwa, okresu użytkowania, ceny lub zgodności środowiskowej lub społecznej. Możesz opracować skuter elektryczny, który jest niezawodny, wytrzymały, wygodny, kompaktowy, łatwy w użyciu, stylowy i tani oraz ma długi okres użytkowania.
Skoncentruj się na kilku istotnych cechach problemu lub życzenia. Niektóre wymagania mogą również być ze sobą sprzeczne. W wielu przypadkach trudno jest w niedrogi sposób wyprodukować wysokiej jakości produkt składający się z wysokiej jakości materiałów. Jednak twoje zadania mogą polegać właśnie na rozwiązaniu tej sprzeczności.
Powrót
17.03.2021
Wyjaśnienie, kto ma problem lub ma ochotę
Kto ma problem lub ma ochotę, to ważna informacja o zadaniu. Niektóre zadania są teoretycznie istotne dla wielu osób. Rozwiązania inteligentnego domu, które poprawiają jakość domu poprzez sieciowe i zdalnie sterowane urządzenia i systemy są z pewnością interesujące dla wielu osób. Okazało się, że celowe jest dokonanie wyboru na tym wczesnym etapie procesu myślenia projektowego. Na przykład osoby starsze lub niepełnosprawne fizycznie mogą odnieść szczególne korzyści z systemów inteligentnych domów. Jednak ta grupa będzie miała specjalne wymagania dotyczące obsługi i funkcjonalności, na których musisz się skupić. Możesz początkowo ograniczyć grupę osób, opisując, kto nie jest dotknięty problemem lub nie ma ochoty na rozwiązanie obecnego zadania. Z pozostałej grupy radzę skupić się na docelowych użytkownikach, dla których rozwiązanie zadania ma określone znaczenie i pilność. Poniższe pytania pomogą Ci podjąć decyzję:
• Kto jest najbardziej zirytowany problemem?
• Kto może najbardziej skorzystać na rozwiązaniu?
• Kto może zaoszczędzić pieniądze lub czas dzięki rozwiązaniu?
• Kto potrzebuje rozwiązania tak szybko, jak to możliwe?
• Kto jest najbardziej niezadowolony z alternatyw dostępnych na rynku?
• Kto zapłaciłby najwięcej za rozwiązanie?
Na tym wczesnym etapie nie powinieneś zbyt wąsko oceniać znaczenia (i urgenc) zadania. Osiągniesz już wiele, jeśli możesz z grubsza rozróżnić grupy osób według znaczenia i pilności zadania. W kolejnych fazach myślenia projektowego będziesz coraz częściej otrzymywać informacje o docelowych użytkownikach wybranych na początku. Będziesz także nadal zawężać swój wybór.
Zadaj sobie pytanie, dla kogo rozwiązanie może być przydatne poza wybraną grupą docelową. Ta grupa osób nie jest początkowo w centrum uwagi, ale w miarę opracowywania rozwiązania może się okazać, że szczególnie ta grupa jest szczególnie zainteresowana znalezionym rozwiązaniem i po wprowadzeniu na rynek szybko zastosuje nowy produkt lub nową usługę. Oprócz przyjrzenia się grupom osób zainteresowanych wynikiem Twojego poszukiwania rozwiązania, powinieneś skorzystać z tej fazy, aby poszukać osób, które mogą wnieść swój wkład w to wyszukiwanie. Możesz zapytać te osoby w późniejszych fazach procesu myślenia projektowego lub zintegrować je ze wspólnymi warsztatami. Niektóre osoby mogą nie być zainteresowane rozwiązaniem lub celowo lub nieumyślnie stanąć na drodze rozwiązania. W celu dalszej analizy, a zwłaszcza późniejszej implementacji proponowanego rozwiązania, warto również uświadomić sobie i scharakteryzować te osoby. Możesz scharakteryzować poszczególne istotne grupy metodą Persona. Persona reprezentuje fikcyjną osobę o indywidualnych cechach, które reprezentują docelowych użytkowników (lub niektórych z nich) dla każdej innowacji, o której myślisz. W profilu badania opisz cechy tej osoby (wiek, płeć, poziom wykształcenia, wartości, opinie, styl życia, hobby, sposoby zachowania, nawyki konsumpcyjne) za pomocą słów kluczowych lub w krótkich zdaniach.
Powrót
18.03.2021
Wyjaśnienie, gdzie i kiedy pojawia się problem lub życzenie
Nie powinieneś zaniedbywać aspektów swojego zadania, gdzie i kiedy. Sytuacja może dotyczyć codziennych wydarzeń (na przykład zakupów, zajęć domowych, surfowania w Internecie, podróży, wypoczynku lub zajęć kulturalnych), okoliczności osobistych (osoba jest w ciąży, znajduje się w trudnej sytuacji finansowej, znajduje się pod presją czasu lub stresem). lub specjalne miejsce, w którym pojawia się problem lub życzenie docelowych użytkowników. Wymagania dotyczące posiłku mogą być różne w podróży, w domu, w pracy lub podczas zajęć rekreacyjnych (wędrówki, żeglarstwo, kręgle, kino). Zadanie może również zależeć od czasu, czasu trwania i częstotliwości występowania. Potrzeba informacji o możliwościach jazdy na nartach jest znacznie większa zimą niż latem. Zawsze musisz rozważyć swoje zadanie w kontekście konkretnej sytuacji i szczególnych aspektów miejsca lub czasu. Możesz odkryć znaczenie pewnych sytuacji i czasów, porównując różne sytuacje i czasy. Wyjaśnij, kiedy i gdzie problem lub życzenie docelowych użytkowników nie występuje. Na tej podstawie porównaj różnice i podobieństwa pod względem sytuacji i czasu. Na przykład kupując kwiaty, można zauważyć różnice w zależności od tego, kiedy następuje zakup. Sprawdź, kiedy i gdzie docelowi użytkownicy kupują kwiaty, obserwując ludzi w centrach ogrodniczych i kwiaciarniach o różnych porach. Z pewnością zauważysz różnice między klientami pod względem długości wizyty w sklepie, rodzaju i liczby zakupionych kwiatów oraz korzystania z obsługi klienta rano, a nie późnym popołudniem
Powrót
19.03.2021
Wyjaśnienie, dlaczego pojawia się problem lub życzenie
Tylko wtedy, gdy wiesz i rozumiesz, co spowodowało problem lub co było powodem tego życzenia, możesz znaleźć satysfakcjonujące i trwałe rozwiązanie. Możesz użyć diagramu rybiej ości autorstwa japońskiego chemika Kaoru Ishikawy (zwanego również diagramem Ishikawy), aby systematycznie ustrukturyzować przyczyny problemu. Diagram rybiej ości jest prostym diagramem, który pozwala na ilustracyjną identyfikację związków przyczynowych. Aby uzyskać lepszy przegląd relacji między przyczyną a skutkiem, różne przyczyny zapisano wzdłuż poszczególnych linii (kości) - jako przyczyna główna lub przyczyna wtórna, przedstawiona w formie gałęzi. Jako system główne przyczyny są podzielone na obszary człowieka, maszyny, materiału, metody, zarządzania i Matki Natury, gdzie ta ostatnia oznacza środowisko problemu. Ponieważ te obszary mają wspólną literę początkową, jest to również określane jako 4M (człowiek, materiał, maszyna, metoda), 7M (z dodatkiem zarządzania, Matki Natury i pomiarów) lub nawet 8M (rozszerzone o pieniądze) .
Indywidualnie następujące przyczyny problemu lub życzenia są brane pod uwagę w tych kategoriach:
• Człowiek: Specjalne słabości (lub mocne strony) ludzi. Mogą to być obszary umiejętności (technicznych, metodologicznych i społecznych), wykonywanych czynności lub sposobów zachowania. Brak orientacji na klienta i motywacji pracowników do obsługi klienta może skutkować niską satysfakcją klienta.
• Maszyna: Specjalne słabości (lub mocne strony) maszyny lub narzędzi używanych do zadania. Korzystanie z przestarzałej maszyny w produkcji może być przyczyną niskiej produktywności.
• Materiał: szczególne słabości (lub mocne strony) zastosowanego materiału lub informacje wymagane do wykonania zadania. Wzrost cen surowców skutkuje wyższymi kosztami wytworzenia produktu.
• Metoda: szczególne słabości (lub mocne strony) w podejściu technicznym lub organizacyjnym. Czas dostawy zamówień klientów jest zbyt długi, ponieważ towar jest niepotrzebnie sprawdzany pod kątem kompletności przez dwa działy jednocześnie.
• Zarządzanie: szczególne słabości (lub mocne strony) w organizacji, planowaniu, zarządzaniu i kontroli zadania. Błąd planowania może być przyczyną opóźnień w procesach biznesowych. Braki w komunikacji między dwoma działami mogą wyjaśniać powolne przetwarzanie zapytań klientów.
• Matka natura: szczególne słabości (lub mocne strony) w zewnętrznym środowisku zadania. "Środowisko" może odnosić się do wpływów środowiska, a także działań zewnętrznych partnerów biznesowych i konkurentów. Wysokie wahania temperatur w łańcuchu dostaw powodują dużą liczbę odrzutów w transporcie żywności. Spadający udział produktu w rynku można wyjaśnić udanym wprowadzeniem na rynek lepszego produktu przez konkurencję.
• Pomiar: szczególne słabości (lub mocne strony) w
pomiar procesów technicznych lub ekonomicznych. Wadliwy układ pomiarowy, mający na celu rozpoznanie odchyleń w farbie, może być przyczyną późniejszych uszkodzeń lakieru w nowym produkcie. Wyłącznie wykorzystanie liczby przetworzonych zapytań klientów jako kluczowego wskaźnika w ocenie pracowników może być przyczyną niskiej jakości konsultacji podczas zapytań klientów.
• Pieniądze: Specjalne słabości (lub mocne strony) w dostępnych zasobach finansowych (pieniądzach) na zadanie. Niewystarczające środki finansowe mogą spowodować opóźnienie w rozwoju zespołu sprzedażowego w Azji.
W tej wczesnej fazie procesu myślenia projektowego diagram rybiej ości daje wstępny przegląd związków przyczynowo-skutkowych. W kolejnych fazach będziesz korzystać z ankiet, obserwacji i eksperymentów, aby zebrać dodatkowe informacje, które możesz zastosować w diagramie rybiej ości. Po skompilowaniu przyczyn musisz je ocenić. Jedno proste podejście polega na przeprowadzeniu oceny wraz ze swoim zespołem, stosując kolor czerwony na kropki adhezyjne na przyczynach na diagramie rybiej ości. Każdy oceniający dostaje pięć samoprzylepnych kropek, które można dowolnie nakładać. Jeśli przyczyna jest co jest szczególnie istotne, uczestnik może nadać mu wiele kropek. Suma kropek kleju określa kolejność przyczyn, od najmniej do najbardziej znaczące. Powinieneś omówić najważniejsze przyczyny bardziej szczegółowo w zespole.
Na koniec upewnij się, że podałeś wszystkie możliwe przyczyny. Zapytaj siebie czy przyczyny, które wymyśliłeś, są wystarczające, aby wyjaśnić problem lub życzenia docelowych użytkowników. Podczas sprawdzania kompletności możesz wymyślić dodatkowe przyczyny. Jako uzupełnienie diagramu rybiej ości zalecam użycie techniki 5 dlaczego dla każdej zidentyfikowanej głównej przyczyny. Za każdym problemem lub życzeniem stoi łańcuch przyczyn, które musisz zidentyfikować. Jak małe dziecko, spytaj co najmniej pięć razy z rzędu, dlaczego coś jest tak, jak jest. W przypadkach, gdy początkowo uważa się, że przyczyna niepowodzenia ma charakter techniczny, technika 5 dlaczego często ujawnia, że przyczyną często jest błąd ludzki lub złe zarządzanie.
Załóżmy, że masz problem z jakością nowego produktu, w którym plastikowa część pęka po ciągłym użytkowaniu, a klienci narzekają na to. Pytasz: "Dlaczego tak jest?" Odpowiedź: "Proces produkcyjny jest uszkodzony". Pytasz po raz drugi: "Dlaczego tak jest?" Odpowiedź: "Procesu nie można było odpowiednio przetestować". Ty pytasz trzeci raz: "Dlaczego tak jest?" Odpowiedź: "Nie było wystarczająco dużo czasu na opracowanie procesu przed wprowadzeniem na rynek". Pytasz po raz czwarty: "Dlaczego tak jest?" Odpowiedź: "Jednostka badawcza poinformowała dział produkcji o specyfikacjach technicznych nowego produktu zbyt późno przed wprowadzeniem na rynek". Pytasz po raz piąty: "Dlaczego tak jest?" Odpowiedź: "Nie ma zorganizowanego procesu koordynacji między jednostkami badawczymi i produkcyjnymi w firmie". Ostatecznie przyczyną problemu technicznego jest brak komunikacji między dwoma działami.
Powrót
20.03.2021
Identyfikacja luk w wiedzy
Po wyjaśnieniu pierwszego zadania, które sobie postawiłeś, zastanów się ponownie nad wszystkim, co wiesz, a czego nie wiesz o tym zadaniu. W ten sposób możesz znaleźć ślepy punkt w tym, co wiesz - tę lukę w wiedzy, której wcześniej nie brałeś pod uwagę. Użyj następujących strategii, aby zamknąć tę lukę:
• Skompiluj aktualną wiedzę. Zadaj sobie pytanie, co w sumie wiesz o zadaniu. Skompiluj aktualną wiedzę, której zdałeś sobie sprawę w wyniku systematycznej pracy nad pytaniami 6W: co, gdzie, kto, gdzie, kiedy i dlaczego. Zapisz fakty dotyczące zadania.
• Określ wiedzę, której brakuje. Zapytaj siebie, co jest w zadaniu, o którym nie masz pojęcia. To są luki w Twojej wiedzy, które chcesz uzupełnić dodatkowymi analizami. Sformułuj pytania dotyczące luk w swojej wiedzy, na które chcesz odpowiedzieć, podając dodatkowe informacje.
• Zbadaj to, o czym nie masz pojęcia. Wiedza, której nie jesteś świadomy, jest, że tak powiem, pustą stroną w księdze wiedzy - innymi słowy ślepą plamą. Austriacki filozof Karl R. Popper podsumowuje to w ten sposób: "Możemy wiedzieć wiele rzeczy o przyszłości. W zasadzie jest tylko jedna rzecz, której nie możemy wiedzieć, a mianowicie, co będziemy wiedzieć w przyszłości. W przeciwnym razie już byśmy to wiedzieli ". Wiedzę, której nie jesteś świadomy, możesz odkryć jedynie poprzez badania eksploracyjne. Zadawaj pytania lub przyjmuj założenia dotyczące swojego zadania i korzystaj z ankiet, obserwacji lub eksperymentów, aby uzyskać więcej informacji - informacji, o których istnieniu wcześniej nie wiedziałeś.
Powrót
21.03.2021
Systematyczne zamykanie luk w wiedzy
Potrzebujesz przekonujących i aktualnych informacji, aby wypełnić luki w wiedzy. Możesz uzyskać te informacje z różnych źródeł, w zależności od zadania. Skorzystaj z następujących źródeł informacji:
• Bazy danych publikacji i patentów
• Gazety i czasopisma branżowe
• Badania technologii, rynku i przemysłu prowadzone przez stowarzyszenia, firmy konsultingowe, instytucje naukowe (kolegia, instytuty badawcze) lub krajowe i międzynarodowe instytucje rządowe (ministerstwa, władze, Unia Europejska (UE), Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) , Statystyka Narodów Zjednoczonych (ONZ) [na przykład Biuro Statystyki Pracy Stanów Zjednoczonych (www.bls.gov)]
• Raporty analityków, raporty z badań trendów i rynku
• Raporty biznesowe, raporty dotyczące zrównoważonego rozwoju, prezentacje, komunikaty prasowe i strony internetowe innych firm (konkurenci, dostawcy, start-upy)
• Ogólne badania internetowe, fora, blogi, sieci społecznościowe
• Konferencje lub targi
• Ankiety i obserwacje klientów, ankiety wśród dostawców, wspólne warsztaty z klientami lub dostawcami
• Sieci osobiste własnych pracowników
• Rozmowy ekspertów lub ankiety, praca stowarzyszeń, organizacje
• Współpraca z instytutami naukowymi lub firmami
• Ankiety pracownicze
Powrót
22.03.2021
Szacowanie wpływów na zadanie
Dzięki informacjom ze źródeł wymienionych we wcześniejszej sekcji szybko zorientujesz się, że na Twoje zadanie ma wpływ wiele czynników. Istnieje ryzyko, że utoniesz w przytłaczającej ilości informacji i staniesz się zbyt sparaliżowany, aby móc dalej analizować. Musisz przeanalizować swoje zadanie bez paraliżu. Możesz zapobiec paraliżowi w oparciu o zbyt wiele nieistotnych informacji, wykonując następujące dwa kroki:
1. Zidentyfikuj wpływy środowiska.
Pierwszym priorytetem jest lepsze zrozumienie pola wyszukiwania i zidentyfikowanie ważnych wpływów środowiskowych na Twoje zadanie. Informacje o najważniejszych czynnikach wpływających można ustrukturyzować i przygotować metodą PESTEL. (PESTEL oznacza polityczne, ekonomiczne, społeczne, technologiczne, środowiskowe i prawne sfery wpływów.) To daje przegląd podstawowych warunków wykonania zadania.
2. Zidentyfikuj interesariuszy i przeanalizuj wpływ na zadanie.
W drugim kroku zidentyfikuj osoby lub grupy, które są bezpośrednio lub pośrednio związane z wykonywanym zadaniem - innymi słowy, interesariusze. Czynniki wpływające zidentyfikowane w pierwszych krokach mają wpływ na wybranych interesariuszy. Dlatego musisz ocenić te efekty w odniesieniu do swojego zadania.
Powrót
23.03.2021
Ocena wpływów środowiska
Metoda PESTEL to analityczna siatka kompilacji służąca do identyfikacji czynników wpływających na środowisko twojego pola wyszukiwania. Możesz go użyć do analizy wielu czynników w politycznej, ekonomicznej, społecznej, technologicznej, środowiskowej i prawnej sferze wpływu. Jednak zawsze zadaj sobie pytanie, czy dany czynnik jest w ogóle istotny lub czy ma realny wpływ na Twoje pole wyszukiwania. Znajdziesz tutaj zestawienie niektórych z tych wpływających czynników:
• Polityczne: klimat polityczny i stabilność systemu politycznego, rozumienie demokracji, wyniki i udział w wyborach, zaangażowanie partii i reputacja, wydatki rządowe w różnych obszarach (środki rynku pracy, zdrowie, infrastruktura, budownictwo, edukacja, badania, ochrona środowiska ochrona konsumentów, pomoc rozwojowa), polityka finansowa i podatkowa, polityka zdrowotna, polityka emerytalna, łączenie gospodarki i polityki, lobbing i biurokracja * Gospodarka: wzrost gospodarczy i przemysłowy, liberalizacja rynków a protekcjonizm i bariery handlowe, prywatyzacja, dług publiczny stopy inflacji, stopy procentowe, bezrobocie a niedobory pracowników na niektórych obszarach, koszty pracy i produktywność, siła nabywcza ludności, wzrost zamożności, dystrybucja dochodów, ubóstwo / luka majątkowa, wpływ związków zawodowych, konflikty taryfowe, skłonność do inwestowania, zapasy indeksy, wyceny firm, dotacje, nacjonalizacja, kursy walutowe, fragmentacja i specjalizacja rynków, nasycenie rynku, działalność konkurencyjna, wielkość zamówień, koszty utrzymania, koszty mieszkania, prywatne wydatki na zdrowie, prywatne a państwowe rezerwy, promocja zdrowia, satysfakcja klientów, lojalność klientów, wskaźnik rezygnacji, skłonność do konsumpcji, skłonność do oszczędzania, zachowania konsumentów (świadomość jakości, wrażliwość cenowa, indywidualne życzenia, świadomość marki), świadomość statusu, potrzeba konsultacji i informacji, rozwój handlu elektronicznego i pieniędzy cyfrowych.
• Społeczne: wartości i normy, sprawiedliwość społeczna, spójność społeczna, postawy wobec tolerancji i sprawiedliwości, zaangażowanie społeczne, kontakty społeczne (liczba, intensywność), wzrost liczby ludności, zmiany w strukturze rodziny, fragmentacja społeczeństwa, mniejsze gospodarstwa domowe, przesunięcia populacji geograficznej różnice regionalne, zmiany etniczne w strukturze ludności, migracje, konflikty religijne i etniczne, uduchowienie, zmiana rozkładu wieku, jakość szkoły / uczelni / edukacji, mentalność zawodowa, świadomość zawodowa, stosunek do edukacji (ustawicznej), stosunek do technologii, prestiż nauki, kompetencji technologicznych, struktur własnościowych (ekonomii współdzielenia), reputacji gospodarki, stosunku do zagranicznych inwestycji i zysków, zachowań w czasie wolnym, świadomości środowiskowej i zrównoważonej, zachowań konsumentów, świadomości zdrowotnej, przyspieszenia zmian społecznych, wpływu i reputacji mediów, transportu i wielkość mobilności, zachowania związane z mobilnością, potrzeby w zakresie bezpieczeństwa, korupcja, drobne przestępstwa, brutalne przestępstwa ime i terroryzm Technologiczne: postęp naukowy, dynamika zmian technologicznych, wskaźnik innowacyjności, znaczące innowacje produktowe i procesowe, czas rozwoju, nakłady na badania i rozwój, liczba patentów, interdyscyplinarność, konwergencja technologii, cyfryzacja edukacji, automatyzacja, miniaturyzacja, cyberataki oraz rozprzestrzenianie się wirusów komputerowych
• Środowisko: zdarzenia naturalne (powodzie, erupcja wulkanu, tornado, susza, zimno), zanieczyszczenie środowiska, zmiana klimatu, wymieranie gatunków, pustynnienie, niedobory surowców (ropa naftowa, metale rzadkie), niedobór wody, ceny energii i surowców, recykling , zachowania i systemy związane z odpadami, koszty utylizacji, epidemie i powstawanie oporu Prawne: zmiana w prawach do wolności (podróżowanie, indywidualne, media), zmiany w krajowej i międzynarodowej sytuacji prawnej (podatki, konkurencja, prawo antymonopolowe i patentowe), produkt odpowiedzialność, regulacje, wykonalność umów oraz wpływ grup interesu na ustawodawstwo (stowarzyszenia, ruchy na rzecz ochrony środowiska i konsumentów, organizacje pozarządowe)
Z tej mnogości potencjalnych czynników wpływających, musisz wybrać czynniki istotne dla twoich zadań z dzisiejszego środowiska, jak również za 5, 10 lub 15 lat w przyszłości. Jeśli chcesz rozwinąć pomysły na sklep internetowy na rynku indyjskim, powinieneś wziąć pod uwagę czynniki ekonomiczne, takie jak bariery handlowe lub wpływy prawne, takie jak konkurencja i prawo patentowe. Jeśli Twoim zadaniem jest poszukiwanie metody obróbki aluminium z efektywnym wykorzystaniem zasobów, spójrz na czynniki technologiczne, takie jak postęp naukowy i patenty w wybranych obszarach technologicznych lub wpływy środowiskowe, takie jak ceny energii i surowców. Ważne jest, aby zrozumieć przyczynę i pochodzenie tej zmiany i prześledzić poprzedni rozwój od przeszłości do dnia dzisiejszego. Oceń czynnik wpływający na podstawie informacji z przeszłości. Najpierw opisz wpływający czynnik w słowach kluczowych i skutki, jakie zmiana tego czynnika będzie mieć w przyszłości. Następnie oszacuj, jak istotny jest czynnik wpływający i jakie jest prawdopodobieństwo, że ta zmiana nastąpi w dwóch różnych momentach w przyszłości. Możesz również dodać szacunkowy rozwój długoterminowy do swojej oceny, pokazujący trwający co najmniej pięć lat trend. Zbadaj również możliwe wzajemne skutki tych wpływów i czy wystąpią sprzeczne wydarzenia. Niektóre z wybranych czynników wpływających nie będą miały bezpośredniego wpływu na zadanie. Zmiana czynników wpłynie na ludzi lub grupy, co z kolei będzie miało znaczenie dla twojego zadania. Zmiany społeczne dotyczące wartości, norm, sprawiedliwości społecznej czy solidarności społecznej wpływają na przykład na zachowania osób, które są zainteresowane rozwiązaniem Twojego zadania jako klientów. Zmiana społecznego czynnika świadomości ekologicznej jest widoczna w tym, że potencjalni klienci coraz częściej domagają się produktów przyjaznych dla środowiska. Dlatego ważne jest, aby zidentyfikować odpowiednie osoby lub grupy i zbadać wpływ zmienionych czynników środowiskowych na te osoby
Powrót
24.03.2021
Identyfikowanie wpływów interesariuszy
Osoby lub grupy, które mają lub będą zainteresowane Twoim zadaniem w najszerszym znaczeniu, są interesariuszami zadania. Będziesz mieć interesariuszy zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych, które są istotne dla projektu. Relacja interesariuszy do twojego pytania lub zadania może być wyrażana na różne sposoby, na przykład jako chęć uzyskania informacji na temat zadania lub zainteresowanie opracowanym rozwiązaniem. Zainteresowane strony mogą wspierać, ale także blokować Twój projekt myślenia projektowego. Osoby te są w jakiś sposób dotknięte (pozytywnie lub negatywnie, bezpośrednio lub pośrednio). Radzenie sobie z odpowiednimi interesariuszami i ich celami, zmartwieniami, potrzebami i wpływami na wczesnym etapie pomoże Ci odnieść sukces. Cele tego typu analizy interesariuszy obejmowałyby wstępną kompilację wszystkich wpływów interesariuszy na twoje zadanie myślenia projektowego, wczesne wykrywanie potencjałów i obszarów problemowych podczas pracy nad zadaniami oraz ocenę wszelkich barier, które pojawiają się w późniejszym wdrażaniu Twoje pomysły. Najpierw musisz zidentyfikować odpowiednich interesariuszy. Interesariusze zewnętrzni to osoby lub grupy, które można znaleźć poza firmą lub organizacją. Mogą być zewnętrzni interesariusze
• Klienci lub użytkownicy: rozróżnij istniejące, nowe i niebędące klientami lub poszczególne segmenty grup klientów.
• Dostawcy: w stosownych przypadkach, rozróżnij istniejących i nowych dostawców.
• Konkurenci: tam, gdzie to stosowne, rozróżnij istniejących, nowych, i potencjalnych konkurentów.
• Partnerzy kooperacyjni: Rozróżnij w zależności od obszaru współpracy (badania i rozwój, produkcja, marketing, sprzedaż) lub według instytucji (firma, konsultant, władze państwowe).
• Nauka: Zróżnicować w zależności od obszaru badań lub instytucji (uniwersytet, pozauniwersytecka instytucja badawcza). Właściciele lub inwestorzy - akcjonariusze, innymi słowy: należy rozróżnić między dostawcami kapitału a wierzycielami zewnętrznymi, sponsorami, doradcami finansowymi, analitykami, agencjami ratingowymi.
• Grupy interesu: Rozróżnij lokalne, regionalne, krajowe lub międzynarodowe lub według obszaru zainteresowań, np. W zakresie ochrony środowiska, ochrony konsumentów, związków, stowarzyszeń, izb, inicjatyw obywatelskich i mieszkańców.
• Media: Rozróżnij telewizję, gazetę, internet i radio, prasę branżową, prasę biznesową i prasę ogólną.
• Polityka: w stosownych przypadkach rozróżnij polityki gminne, stanowe, federalne i międzynarodowe lub według obszarów polityki: finansowej, podatkowej, gospodarczej, handlowej, rynku pracy, zdrowia, infrastruktury, ochrony konsumentów, ochrony środowiska i polityki pomocy rozwojowej lub zróżnicuj według instytucji w ministerstwach, władzach, parlamencie lub partiach politycznych.
Interesariusze wewnętrzni to osoby lub grupy, które pracują w Twojej firmie lub organizacji i bezpośrednio lub pośrednio wpływają na Twoje zadanie. Wewnętrzne mogą być zainteresowane strony
• Pracownicy (prawdopodobnie również byli, potencjalnie nowi pracownicy)
• Inne jednostki biznesowe lub działy
• Klienci wewnętrzni
• Komitet sklepowy
• Najwyższe kierownictwo
Nie wszyscy zewnętrzni i wewnętrzni interesariusze są odpowiednie dla każdego zadania. Możesz zidentyfikować najważniejszych interesariuszy dla twojego zadania, zadając następujące pytania:
• Kto może blokować pracę nad zadaniem?
• Kto może udzielić wsparcia w znalezieniu rozwiązania (również niematerialnego)?
• Kto może skorzystać na znalezieniu rozwiązania tego zadania?
• Na kogo może negatywnie wpłynąć potencjalne rozwiązanie?
• Kto może być zainteresowany wynikami?
• Kto może zwrócić uwagę na wyniki?
• Kto wykonuje czynności związane z zadaniem?
• Kto chce uczestniczyć w poszukiwaniu rozwiązania?
Następnie należy zebrać niezbędne informacje o odpowiednich grupach do analizy i oceny. Wystarczy, że ograniczysz się do trzech lub czterech interesariuszy.
Metoda Persona może pomóc w łatwiejszym postawieniu się w sytuacji poszczególnych interesariuszy. Zbierz w krótkim profilu informacje o cechach, preferencjach i zachowaniu interesariuszy. Po zidentyfikowaniu i wybraniu interesariuszy, zbadaj, jaki wpływ na interesariuszy miałaby jakakolwiek zmiana zewnętrznych wpływów, które zidentyfikowałeś. Pozwala to na systematyczne identyfikowanie wzorców zmian na wczesnym etapie. Skoncentruj się na wydarzeniach w obszarach politycznych, ekonomicznych, społecznych, technologicznych, środowiskowych i prawnych, które mają wpływ na zachowanie, nastawienie lub potrzeby interesariuszy. Na podstawie efektów, które widzisz na poszczególnych interesariuszach, ekstrapoluj konsekwencje dla zadania swojego procesu myślenia projektowego. Twoje zadanie może stać się bardziej znaczące w przyszłości, jeśli problem dotknie
rosnącą liczbę osób. Załóżmy, że chcesz opracować nowe systemy pomocy dla osób starszych, które chcą mieszkać w domu bez pomocy z zewnątrz. Liczba tych osób w przyszłości wzrośnie, a tym samym zwiększy się potrzeba nowych systemów wspomagania. Twoje zadanie może stać się bardziej złożone, jeśli skutki dla twoich interesariuszy będą się mnożyć i jeśli wpływy te zmieniają się dynamicznie w czasie. Wymagania prawne i związane z bezpieczeństwem dotyczące systemów wspomagania rosną i zmieniają się w czasie. Dodatkowo możliwe jest stosowanie różnych technologii w systemach wspomagania, które będą się rozwijać wraz z postępem technicznym. Możesz podsumować wyniki analizy interesariuszy za pomocą siatki analitycznej
Powrót
25.03.2021
Przeformułowanie zadania
Po przeanalizowaniu zadania należy przeformułować zadanie, aby uzyskać inny wgląd w problem lub pytanie do rozwiązania. Początkowe podejście może polegać na rozważeniu problemu lub życzenia z perspektywy osób dotkniętych lub uczestniczących. Zadaj sobie pytanie, na czym polega problem z punktu widzenia poszczególnych grup i na ile jest poważny. Możesz także pomyśleć o tym, jak mogłoby wyglądać idealne rozwiązanie z perspektywy poszczególnych osób dotkniętych chorobą. Inną możliwością jest sformułowanie zadania z punktu widzenia osoby zewnętrznej lub firmy i zastanowienie się, jak te osoby lub ta firma widzą i rozwiązują zadanie. Mogą to być znani sportowcy, politycy, artyści, kaznodzieje, sędziowie, dziennikarze, psycholodzy, rzemieślnicy, lekarze, a nawet dzieci. W przypadku firm możesz rozważyć Apple, McDonald's, Microsoft, Walmart, Google, Facebook lub BMW, przy czym każda z nich reprezentuje określoną strategię lub model biznesowy. Chodzi o to, aby jak zawsze dostarczyć Ci nowe bodźce do wykonania zadania. Opisz swoje zadanie, używając formuły "A co, jeśli
" - na przykład "Co by się stało, gdyby Apple lub inna firma musiała rozwiązać to zadanie?" Możesz także sformułować swoje zadanie na różnych abstrakcyjnych poziomach. Im bardziej abstrakcyjnie formułujesz swoje zadanie, tym bardziej możesz się od niego zdystansować, aby uzyskać bardziej całościowe spojrzenie na zadanie. Możesz na przykład zacząć od zadania, jak uczynić transport ciężarowy między zakładem produkcyjnym a centrum dystrybucji bardziej przyjaznym dla środowiska, ale możesz również rozszerzyć zakres tego zadania, patrząc na cały system logistyczny, począwszy od dostawa materiałów z Chin do odbiorców w USA. Pozwala to zidentyfikować ogólne korelacje i współzależności poszczególnych etapów procesu. W przeciwieństwie do tego, możesz bardziej szczegółowo zdefiniować swoje zadanie, aby zbadać szczegóły i różne niuanse problemu lub pytania. Na przykładzie transportu ciężarowego można było skupić się wyłącznie na planowaniu tras. Zdajesz sobie sprawę, że w swoim zadaniu musisz wziąć pod uwagę ilość i rodzaj ładunku, dostępność ciężarówek i kierowców, ograniczenia załadunku ciężarówek (objętość, waga), trasy transportu, porę dnia oraz opcje załadunku i rozładunku na stronach. Aby przeformułować zadanie, podziel główny problem na różne indywidualne problemy: Najpierw możesz zobaczyć go jako całość, a następnie w jego poszczególnych częściach. Jest to sprawdzona technika zmniejszania złożoności pytania. Jeśli Twoim zadaniem jest wprowadzenie na rynek pojazdu elektrycznego wykonanego z surowców odnawialnych, powinieneś najpierw skupić się na poszczególnych komponentach, takich jak materiały zastosowane we wnętrzu samochodu. Następnie możesz przyjrzeć się elementom odpornym na zderzenia, takim jak podwozie samochodu. Często rozwijasz nowe pomysły na temat zadania, po prostu opisując problem różnymi słowami. Istnieją różne podejścia do tej strategii. Czasami wystarczy po prostu przeformułować problem za pomocą synonimów. Spójrz na istniejące zadanie i użyj tylko synonimów słów kluczowych. Jeśli produkt lub usługa ma działać szybko, użyj terminów takich jak "migiem", "szybko" lub "natychmiast". Jeśli produkt ma być łatwy w użyciu, przeredaguj go tak, aby można go było używać w prosty, zrozumiały, wygodny sposób lub bez wysiłku. Możesz również sprawdzić w słownikach lub Wikipedii definicje słów użytych w opisie zadania. Zastanów się, czy otwiera to przed tobą nową perspektywę zadania. Chcesz nadać swojej platformie internetowej bardziej przyjazny dla użytkownika wygląd. W swoich badaniach znajdziesz definicję przyjazności dla użytkownika, w której termin jest wyjaśniony celami "szybciej" (bardziej wydajnie), "we właściwy sposób" (skuteczniej) oraz "w sposób ilustracyjny i wygodny" ( bardziej zadowolony). W związku z tym przeformułowujesz swoje zadanie, tak aby Twoja platforma internetowa była szybciej dostępna dla użytkowników, z odpowiednimi informacjami i bardziej ilustracyjnym wyglądem. Zadania w obszarze technicznym są często opisywane za pomocą specjalistycznych terminów, które są trudne do zrozumienia. Używaj języka potocznego lub opisz problem laikowi prostymi słowami bez terminów technicznych. Zadaj też sobie pytanie, jak wytłumaczyłbyś problem 6-latkowi. Możesz również odłączyć swoje zadanie lub sposób patrzenia na nie, wypróbowując jedną z następujących technik:
Powiększ lub pomniejsz problem: użyj techniki dziesiątej mocy, aby dziesięciokrotnie zmniejszyć lub dziesięciokrotnie zwiększyć zadanie w swoim umyśle Chcesz zwiększyć produktywność procesu technicznego. Opisz to zadanie, mając na celu dziesięciokrotne zwiększenie produktywności.
• Zilustruj swoje zadanie: stwórz obraz swojego zadania lub wykonaj swoje zadanie jako grę fabularną. Chcesz uprościć planowanie podróży dla rodzin. Opisz, w jaki sposób rodzice omawiają swoje plany ze swoimi dziećmi przed ekranem komputera w domu. Przyjmij role poszczególnych osób i odegraj różne sytuacje.
• Zmień lub odwróć swoje zadanie na odwrotne: na przykład, jeśli coś powinno zostać poprawione, zastanów się, jak możesz pogorszyć sytuację początkową zadania. Chcesz podnieść jakość konsultacji w obsłudze klienta. Zastanów się, jak wyglądałoby zadanie, gdyby jakość konsultacji była jeszcze gorsza niż obecnie.
Przeformułowując swoje zadanie, możesz lepiej zrozumieć konkretny problem. Na tej podstawie łatwiej będzie Ci znaleźć odpowiednie rozwiązanie.
Powrót
26.03.2021
Uznanie empatii za klucz do sukcesu
Kluczową zasadą myślenia projektowego jest empatia. Kiedy okazujesz współczucie, stawiasz się w roli innej osoby. Kiedy adoptujesz uczucia innej osoby poprzez "współżycie" z kimś innym, okazujesz emocjonalną empatię. Dzięki myśleniu projektowemu idziesz nawet o krok dalej: identyfikujesz i rozumiesz emocje, cechy, potrzeby, życzenia, cele, motywy i postawy innej osoby i na tej podstawie przewidujesz jej przyszłe zachowanie - proces znany jako empatia poznawcza. Chodzi o to, że nie potrzebujesz bezpośredniego, osobistego kontaktu z tą osobą - chociaż byłoby to oczywiście pomocne! - ale zamiast tego mentalnie postaw się na ich miejscu, aby znaleźć rozwiązania dla potrzeb, życzeń i problemów tej drugiej osoby. Dlatego ludzie odwołują się również do projektowania empatycznego, co oznacza, że tworzysz koncepcje, metody pracy, produkty, usługi, procedury, czy całe modele biznesowe z perspektywy użytkownika. Podejście oparte na empatii ma wiele zalet. Rozumiesz
• Jak ta osoba się czuje, myśli i działa
• Jakie problemy, potrzeby, cele i życzenia ma ta osoba
• Jak poważny jest problem lub potrzeby i życzenia
• Co jest szczególnie ważne dla tej osoby
• Co zadowala tę osobę
Empatia pomaga również w kolejnym kroku, kiedy opracowujesz innowacyjne rozwiązania i koncentrujesz się na tym, co najważniejsze. Ostatecznie empatia jest podstawą twojej zdolności do opracowywania trwałych rozwiązań, które zostaną następnie zaakceptowane i zastosowane. Podsumowując w jednym zdaniu: pokaż mi, co robisz, słyszysz, widzisz, wąchasz i czujesz, a powiem ci, czego potrzebujesz. W kilku następnych sekcjach powiem ci, o jakich czynnikach sukcesu musisz pamiętać i jakie metody możesz zastosować, aby znaleźć projekt oparty na empatii.
Powrót
27.03.2021
Postępowanie z empatią
Postępowanie z empatią oznacza, że musisz wniknąć w myśli użytkownika i spróbować zidentyfikować nieokreślone potrzeby i życzenia. Tworzysz emocjonalną więź z osobą i patrzysz na świat z jej perspektywy. W kolejnych sekcjach wykorzystam pięć czynników sukcesu, aby pokazać, jak osiągnąć tę więź.
Powrót
28.03.2021
Stwórz otwartość
Podchodzenie do ludzi i okazywanie im poważnego zainteresowania oraz ciekawość problemów innych wyróżnia postawę otwartą. Otwartość na innych ludzi nie pojawia się znikąd. Staraj się nie oceniać ludzi i sytuacji od razu. Zadaj sobie pytanie, jakie rodzaje działań mają miejsce i jakie sytuacje powstają. Opisz, co widzisz, nie oceniając niczego. Oto pytania, na które musisz odpowiedzieć: Kto działa w tej sytuacji, co się dzieje oraz kiedy i gdzie dokładnie to się dzieje? Rezultatem otwartej postawy jest to, że widzisz rzeczy, które inni ignorują. W codziennych sytuacjach zwracaj uwagę na drobne szczegóły, których wcześniej nie widziałeś. Kiedy na coś patrzysz, celowo unikaj szukania oczywistych odpowiedzi. Oto ćwiczenie rozwijające otwartą postawę: poświęć trzy minuty na przemyślenie, do czego możesz użyć przedmiotu, takiego jak cegła. Znajdź oryginalne sposoby korzystania z niego. Czy wymyśliłeś także zastosowania jako przycisk do papieru, mebel, przedmiot artystyczny, ogranicznik do drzwi, ciężarek do ćwiczeń lub broń? Robienie czegoś zupełnie nowego stwarza większą otwartość. Wykonuj czynności, których wcześniej nie wykonywałeś. Wypróbuj nowy przepis, przeczytaj inną gazetę, weź udział w koncercie rockowym, jeśli kochasz muzykę klasyczną, lub pojedź metrem zamiast samochodem.
Powrót
29.03.2021
Zniżka na własne pomysły / stłumienie własnych uprzedzeń
Podstawowa bezstronność wobec ludzi i nowych sytuacji jest ściśle powiązana z otwartością. Staraj się nie wydawać pochopnych ocen lub od razu kategoryzować rzeczy. Często błędnym założeniem jest to, że jako projektant rozwiązań znasz już problemy i życzenia swoich potencjalnych klientów. Powinieneś działać bez uprzedzeń podczas obserwacji lub ankiety, a także podczas późniejszej oceny. Rozpuść swoje zakorzenione wzorce myślowe. Nie chodzi o twoje własne doświadczenia i umiejętności. Oddal się od własnych kompetencji i postaw. Uzyskaj jasność co do własnych pomysłów, werbalizując je, zapisując lub wizualizując. Możesz ujawnić swoje własne pomysły i uprzedzenia, odpowiadając na następujące pytania:
• Twoim zdaniem, gdzie wyobrażasz sobie, że jest Twój klient i jakie działanie rozważa?
• Jak Twoim zdaniem zachowa się klient w takiej sytuacji?
• Kiedy Twoim zdaniem zrobi to Twój klient?
• Jak myślisz, jak często zachowuje się klient?
• Dlaczego w to wierzysz?
Powinieneś zaakceptować wyniki obserwacji i ankiet. Nawet jeśli powinieneś zaakceptować wyniki obserwacji i ankiet. Nawet jeśli uważasz, że są błędne, musisz je udokumentować i zinterpretować.
Powrót
30.03.2021
Udostępniaj wyniki
Podziel się spostrzeżeniami z innymi. Mogą to być zarówno koledzy, jak i przyjaciele, znajomi lub członkowie rodziny, którzy pochodzą z zupełnie innego kontekstu zawodowego. Skonfrontuj niezaangażowanych ludzi z opisami swoich obserwacji lub ankiet. Zapytaj ich, jak zinterpretowaliby i ocenili te informacje. Zapytaj również, których informacji nadal brakuje lub które warto mieć. Analizuj i rozważaj swoje wyniki z różnych perspektyw.
Powrót
31.03.2021
Postępuj metodycznie
Postępowanie z empatią oznacza badanie ludzi. Przyjmując postawę i podejście badacza, odnajdujesz oznaki wcześniej nie sformułowanych problemów i niewypowiedzianych życzeń potencjalnego klienta. Zachowuj się jak etnolog, który na wyprawie chce poznać obce, egzotyczne plemię. Najpierw zbieraj i porządkuj informacje, a następnie oceniaj je systematycznie. W następnej sekcji wyjaśniam szczegóły, jak to zrobić w sposób metodyczny.
Powrót