CodziennikiMagazyn "Chacker in ACT(A)ion"



Design Thinking



16.12.2020

Gotowy na przygodę?

Tam właśnie zabierze Cię myślenie projektowe. Dużo się nauczysz, poradzisz sobie z wieloma niepewnościami i odkryjesz wiele nowych rzeczy. Myślenie projektowe oferuje metodę opracowywania innowacyjnych produktów, usług, modeli biznesowych i koncepcji. Dzięki myśleniu projektowemu możesz wykorzystać przeszkody na swojej ścieżce, aby stworzyć coś nowego, nauczyć się myśleć nieszablonowo i nadal zmierzać prosto do celu. Myślenie projektowe pozwala odpowiedzieć na pytania, o których Twoi klienci nigdy nie myśleli, a później Twoi klienci powiedzą: "To jest dokładnie to rozwiązanie, na które zawsze czekałem". Opracowywanie innowacyjnych pomysłów zawsze wymaga pewnego wysiłku. W porównaniu z tradycyjnymi procesami rozwoju produktu, wysiłek ten jest wykonalny. Zadanie sobie pytania, czy stać Cię na myślenie projektowe, to niewłaściwy początek. Zamiast tego zadaj sobie pytanie, czy możesz sobie pozwolić na pominięcie myślenia projektowego. Tak, myślenie projektowe kosztuje, ale nie inwestowanie w myślenie projektowe kosztuje więcej na dłuższą metę.
Powrót

17.12.2020

Wszystko, co musisz wiedzieć o myśleniu projektowym

Chcesz coś wymyślić, zaprojektować lub wdrożyć coś nowego? Myślenie projektowe oferuje metodę opracowywania innowacyjnych produktów, usług, metod, modeli biznesowych i koncepcji. Dowiesz się, jak postępować w myśleniu projektowym i co należy wziąć pod uwagę podczas wykonywania poszczególnych kroków. Utworzysz zespół i będziesz zarządzać współpracą; organizować pracę nad projektem poprzez uporządkowanie logicznej kolejności zadań; przydzielać zasoby; i elastycznie reagować na zmiany. Dowiesz się nawet, jak ważne jest środowisko pracy - od planów pięter biurowych po meble - jeśli chodzi o wspieranie kreatywności członków zespołu.
Powrót

18.12.2020

To jest myślenie projektowe

Myślenie projektowe to oparte na człowieku podejście do innowacji, którego celem jest tworzenie kreatywnych pomysłów i skutecznych modeli biznesowych poprzez skupianie się na potrzebach ludzi. Podstawową ideą myślenia projektowego jest zastosowanie podejść i metod projektantów do opracowywania innowacji (to właśnie oznacza słowo projektowanie), jednocześnie angażując się w systematyczną, opartą na faktach analizę wykonalności i opłacalności ekonomicznej tych innowacji. innowacje - podobnie jak to, co robi badacz (to właśnie oznacza myśląca część tego terminu). Projektanci zaczynają od problemów lub życzeń swoich klientów i biorą pod uwagę, że Projektanci zaczynają od problemów lub życzeń swoich klientów i rozważają je z perspektywy docelowych użytkowników. Dzięki tej wiedzy projektanci opracowują pierwsze pomysły zorientowane na użytkownika, wizualizują swoje kreatywne rozwiązania na wczesnym etapie, a następnie projektują prototypy. Szybko proszą klientów o opinie i na tej podstawie zmieniają koncepcję. Projektanci krok po kroku podchodzą do najlepszego rozwiązania dla docelowych użytkowników. Podejście i indywidualne metody projektowania są uzupełniane przez sposób myślenia, który celowo analizuje wykonalność i opłacalność ekonomiczną produktu podczas rozwoju. Podobnie jak badacz, ustalasz weryfikowalne cele dla każdego kroku, przyjmujesz założenia i testujesz te założenia za pomocą obserwacji i ankiet dotyczących ich trafności.
Powrót

19.12.2020

Więcej niż tylko projektowanie

Kształtowanie i projektowanie produktów materiałowych to tylko jeden obszar zastosowań. Możesz zastosować to podejście we wszystkich dziedzinach życia i biznesu. Może chcesz ulepszyć obsługę klienta, wprowadzić nowe sposoby realizacji procesów biznesowych lub zmienić kulturę korporacyjną. W takim razie masz do czynienia z wielowarstwowymi problemami. Kiedy nie masz prostych rozwiązań, myślenie projektowe pomaga znaleźć innowacyjne rozwiązanie.

Więcej niż tylko warsztat

Myślenie projektowe to proces składający się z różnych kroków - poszczególne kroki wykonujesz wielokrotnie. W trakcie realizacji polegasz zarówno na pracy grupowej w formie warsztatów, jak i pracy indywidualnej. Zapewnij różnorodność. Zakończ pracę indywidualną po fazie warsztatowej. Zwiększa to motywację i możesz łatwiej wykorzystać różne rodzaje potencjału członków zespołu. Jeśli chodzi o pracę indywidualną, możesz skorzystać z wiedzy członków zespołu, którzy nie czują się dobrze w pracy grupowej. Wypełniasz różne formy pracy grupowej i uzupełniasz je wynikami z pracy indywidualnej. Członkowie zespołu pracują indywidualnie, przeprowadzając wywiady z potencjalnymi klientami, a następnie wszyscy prezentują swoje wyniki na warsztatach. Grupa wspólnie ocenia wyniki. Prowadzi to do tworzenia nowych założeń dotyczących docelowych użytkowników lub potencjalnych rozwiązań, które poszczególni członkowie zespołu mogą następnie testować w ankietach.

Więcej niż tylko burza mózgów

Burza mózgów na temat kreatywnego pomysłu to tylko jedna faza procesu myślenia projektowego. Chodzi o to, aby w pełni zrozumieć problem i zrozumieć docelowych użytkowników. Przeanalizuj sytuację wyjściową i przyjmij założenia, które zbadasz za pomocą obserwacji i ankiet z potencjalnymi klientami. Fazy twórcze z dużą swobodą projektowania przeplatają się z fazami, w których podsumowujesz wyniki i koncentrujesz się na priorytetach.

Więcej niż tylko metody

Na poszczególnych etapach procesu myślenia projektowego mogą pomóc różne metody. Możesz opisać swoich docelowych użytkowników za pomocą metody Persona, w której tworzysz profil grupy docelowej, składający się z najważniejszych cech, sposobów zachowania, problemów i preferencji tej grupy. Dzięki metodzie Customer Journey możesz analizować poszczególne kroki, które klient doświadcza podczas korzystania z produktu. Musisz jednak zastosować kreatywne techniki, które pomogły ci w poszukiwaniu nowego pomysłu, a także różne metody, z których mogłeś skorzystać podczas tworzenia prototypu. Możesz sprawdzić swoje założenia i pomysły, stosując metody z badań eksperymentalnych. Właściwe zastosowanie właściwych metod ma kluczowe znaczenie dla powodzenia programu projekt. Metody to tylko jeden czynnik. W myśleniu projektowym należy pamiętać o 5 P:

•  Praktyki: Stosujesz sprawdzone metody z różnych dyscyplin, np. jako projektowanie, badania rynku, etnologia, psychologia, nauki inżynieryjne i zarządzanie strategiczne.
•  Ludzie (People): zbierasz zespół, który wnosi różne kompetencje i perspektywy.
•  Zasady (Principles): Przestrzegasz zasad, które określają podejście zespołu i pozycja - innymi słowy - nastawienie - i służą jako wytyczne dla współpracy zespołu.
•  Procesy: jesteś elastyczny, radzisz sobie z różnymi pracami i procesy decyzyjne w zwinny sposób.
•  Miejsca (Places): oferujesz miejsca do pracy grupowej i indywidualnej, które zachęcają do kreatywności, a także umożliwiają pracę w skupieniu.
Powrót

20.12.2020

Widząc, co potrafi myślenie projektowe

Potrzeba nowych pomysłów, aby sprostać wyzwaniom społecznym, takim jak zmiana klimatu, wzrost liczby ludności, bezpieczeństwo żywności, zdrowie, mobilność czy zaopatrzenie w energię. Te pomysły są podstawą wzrostu gospodarczego. Niektóre pomysły przekształcają się w światowe standardy, a inne obejmują nisze na rynkach lokalnych i regionalnych. Myślenie projektowe wspiera Cię w Twojej twórczej pracy, niezależnie od tego, czy Twoje pytanie dotyczy dużego, czy małego problemu i dostarcza możliwych rozwiązań. Podejście to można zastosować do wszelkiego rodzaju pytań. Mogą to być nowe produkty, usługi, modele biznesowe lub koncepcje społeczne i organizacyjne.

Opracowywanie nowych produktów

Nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja czy nanotechnologia zdecydowanie oferują możliwości dla nowych produktów. Jednak jeśli chodzi o rozwój produktów w tych obszarach, trudności niekoniecznie wynikają z ograniczeń samych nowych technologii. Trudności pojawiają się, gdy trzeba rozpoznać właściwe obszary zastosowania technologii, aby przynieść jak największe korzyści dużej liczbie osób. Musisz wiedzieć, kim mogą być docelowi użytkownicy produktu i które z potrzeb potencjalnych klientów możesz zaspokoić. Myślenie projektowe może pomóc w znalezieniu aplikacji obiecujących sukces. Nowe pomysły nie muszą pochodzić z obszaru zaawansowanych technologii. W General Electric Healthcare ludzie zauważyli, że dzieci obawiają się nowoczesnego sprzętu, takiego jak skanery rezonansu magnetycznego (MRI), używane do diagnostyki obrazowej. Niektóre dzieci przed badaniem wymagały podania środków uspokajających. Inżynierowie próbowali następnie spojrzeć na cały proces badań oczami dziecka, co doprowadziło ich do całkowitego przeprojektowania sprzętu i otoczenia przestrzennego. Ściany szpitala dziecięcego pomalowano, żeby wyglądały jak statek piracki, a stół egzaminacyjny jak wrak statku. Procedura egzaminacyjna została zaprojektowana jako przyjazna dzieciom gra fabularna, w której słychać było nawet dźwięki w tle sprzętu zintegrowanego jako gra przygodowa.

Tworzenie nowych usług

Innowacje usługowe obejmują zmiany w sposobie świadczenia usług - innowacje usług obejmują zmiany w sposobie świadczenia usług - na przykład nową usługę konsultacji z klientami, automatyzację i cyfryzację procesów biznesowych lub nowe opcje płatności dla klientów. Potencjał innowacji w usługach jest często niedoceniany. Usługi obejmują szczególnie dogłębną wymianę informacji z klientami, tak więc podejście oparte na człowieku, takie jak myślenie projektowe, może zaoferować wiele pomysłów, jeśli chodzi o ulepszanie i przeprojektowywanie usług.
Już w latach czterdziestych bracia Dick i Mac McDonald stosował już podejście podobne do myślenia projektowego. Obserwując swoich klientów, zdali sobie sprawę, że kierowcy ciężarówek, którzy tworzą znaczna część ich klientów chciała mieć proste jedzenie podawane szybko i często zamawiali te same posiłki. Bracia ograniczyli wybór dań i oferowali głównie najlepiej sprzedające się hamburgery i frytki. W tym samym czasie ulepszyli procesy w obszarze kuchennym i usługowym. Przeprojektowali również jadalnie w ich restauracji, w efekcie czego tylko 30 sekund przeszedł między zamówieniem a dostawą jedzenia.

Projektowanie nowych modeli biznesowych

Za pomocą modelu biznesowego opisujesz, w jaki sposób firma tworzy wartość dodaną dla określonych klientów, w jaki sposób wytwarza tę wartość i jak generuje z niej stale rosnące dochody. Wprowadzenie zasady freemium (połączenie wersji bezpłatnej i premium), w której podstawowa wersja jest oferowana za darmo, a wersja premium oparta na opłatach, było początkowo innowacją modelu biznesowego i obecnie jest szeroko rozpowszechnione nawet poza ofertami online.

Projektowanie innowacji społecznych i organizacyjnych

Innowacje społeczne to rozwiązania problemów i wyzwań społecznych, które nie są związane z celem, jakim jest osiągnięcie zysków. Myślenie projektowe zaczyna się od problemów i życzeń ludzi i czyni je najwyższym priorytetem. Dzięki myśleniu projektowemu możesz systematycznie rozwiązywać zadania w domenie społecznej. Rozwiązaniem może być produkt, usługa lub koncepcja rozwiązania problemu społecznego.

Studenci Uniwersytetu Stanforda zastosowali myślenie projektowe, aby opracować prostą lampę do użytku w krajach rozwijających się - lampę, która mogłaby oświetlić pomieszczenie w sposób tani, bezobsługowy i przyjazny dla środowiska. Wyposażone w mobilny system słoneczny, który może działać poza siecią, a także światła LED i akumulatory, lampy zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o potrzebach ludzi w krajach rozwijających się. Przykładami innowacji organizacyjnych są nowe procesy decyzyjne w firmie lub nowa forma organizacyjna.

Liip, szwajcarska firma zajmująca się aplikacjami internetowymi, zmieniła strukturę organizacyjną, eliminując hierarchie - poszczególne zespoły w firmie organizują się teraz. Każdy zespół decyduje o swojej strategii, sposobie pozyskiwania klientów i zastosowanych technikach, które uważa za niezbędne do osiągnięcia sukcesu. Każdy zespół samodzielnie zajmuje się również rekrutacją nowych pracowników. (Jeśli myślisz, że oznacza to anarchię, wiedz, że istnieją jasne zasady dotyczące koordynacji między równymi zespołami).

Tworzenie kultury innowacji

W dynamicznie zmieniającym się środowisku niektóre firmy nadal osiągają przewagę konkurencyjną poprzez sprawne, kreatywne i elastyczne rozpoznawanie i wykorzystywanie możliwości biznesowych. Rozwijają nowe rynki i skutecznie pozycjonują się jako globalni gracze. Firmy te mają kulturę innowacji, która promuje kreatywność ich pracowników i skutecznie przekształca ją w nowe produkty, usługi, procesy lub modele biznesowe. Dzięki tym zasadom i podejściom stanowią podstawę kultury korporacyjnej, która promuje innowacje.
Powrót

21.12.2020

Zrozumienie podstaw myślenia projektowego

Zanim spróbujesz niektórych metod myślenia projektowego na warsztatach, powinieneś zapoznać się z podstawami. Zasady i metody tego podejścia do innowacji są prawdopodobnie nieznane wielu osobom z Twojego podejścia do innowacji, które prawdopodobnie są nieznane wielu osobom w Twojej organizacji. Nowe pomysły zawsze spotyka się ze sceptycyzmem, zastrzeżeniami lub oporem. Pokonaj swoje zastrzeżenia i rozbudzaj ciekawość.

Przestrzeganie i komunikowanie zasad

W myśleniu projektowym powinieneś przestrzegać kilku zasad, które pomogą Ci osiągnąć sukces:

•  Dostosuj się do ludzi i ich potrzeb na wczesnym etapie: zaczynasz od ludzi, podejmując problem wskazany przez docelowych użytkowników lub życzenia, które mogli wyrazić. Szukaj wiodących użytkowników - takich, którzy wyprzedzają swój czas i przewidują przyszłe potrzeby docelowego rynku. Są szczególnie przydatne, ponieważ ich potrzeby wyprzedzają potrzeby wszystkich innych klientów na rynku i mają silną motywację, aby zaspokoić tę potrzebę. Aktywnie zaangażuj tych klientów w rozwój swojego pomysłu.
•  Rozwijaj empatię: postaw się na pozycji docelowych użytkowników i zbadaj ich emocje, myśli, intencje i działania.
•  Zilustruj pomysły: zwizualizuj swój pomysł i zademonstruj go za pomocą prototypu, z którym potencjalni użytkownicy będą mogli eksperymentować. Prototypy mogą być różnego rodzaju sprzętem, rysunkami, historiami, grami fabularnymi, projektami modeli lub aplikacjami online w postaci stron internetowych lub aplikacji.
•  Uczenie się na błędach: Stwórz kulturę, która docenia wartość błędów w Twojej firmie, tak aby błędy były tolerowane i się na nich uczył. Upewnij się, że błędy są rozumiane jako stały element procesu myślenia projektowego i postrzegane jako okazje do nauki.
•  Zapewnij różnorodność w zespole: Polegaj na różnorodności w zespole, aby oferować różne perspektywy. Różnorodność przejawia się w wieku, płci, wykształceniu, pochodzeniu kulturowym i typie osobowości.
•  Oferuj kreatywne i zorientowane zespołowo miejsca do pracy: Przestrzenie do pracy indywidualnej i grupowej, a także przestrzenie dla całej grupy muszą mieć elastyczny i inspirujący projekt. Należy wybrać różne lokalizacje, pokoje lub aranżacje mebli dla różnych projektów fazy myślenia.
•  Uelastycznij proces: proces myślenia projektowego promuje stopniowe podejście. Przeanalizuj problem, użyj go, aby sformułować zadanie, opracować wstępne możliwe rozwiązania, przetestować je i uczyć się na podstawie informacji zwrotnych.
Nie przechodzisz ściśle przez te fazy po kolei. Ilekroć otrzymasz informacje, które musisz szczegółowo przeanalizować, wróć do poprzedniego kroku. Rozważ i przestrzegaj tych zasad podczas całego procesu innowacji. Omów zasady na każdym warsztacie, zapisz je i umieść w ogólnodostępnych miejscach, aby były dobrze widoczne. Jako zespół sprawdź, czy konsekwentnie przestrzegasz zasad po każdej fazie.
Powrót

22.12.2020

Uzyskanie przeglądu całego procesu

W pierwszej części procesu myślenia projektowego analizujesz problem. To jest przestrzeń problemowa, w której zajmujesz się tym, co i dlaczego. (Na czym polega problem? Dlaczego jest to problem?) Dopiero w drugiej części, czyli przestrzeni rozwiązań, opracowywane i testowane są konkretne rozwiązania: Tutaj pytasz o sposób. (Jak można coś rozwiązać?) W tym procesie łączysz dwie fazy. W fazie rozbieżnej (rozpraszającej się) zbierasz informacje lub rozwijasz liczne pomysły, które skutkują poszerzeniem twoich perspektyw. W fazie zbieżności (łączenia) wyostrzasz pole widzenia i zestawiasz wyniki lub decydujesz o wyborach. Te rozbieżne i zbieżne fazy występują naprzemiennie. Według British Design Council zmiana między rozszerzaniem a ogniskowaniem przypomina obraz podwójnego diamentu. Proces myślenia projektowego jest podobny do podejścia członków Hasso Plattner Institute of Design na Uniwersytecie Stanforda (powszechnie znanego jako "d.school"). Przedstawiają sześć różnych faz:

1. Zrozumienie problemu: w pierwszej fazie tworzysz dogłębne zrozumienie problemu lub potrzeb docelowych użytkowników. Musisz wyjaśnić, jakich informacji na temat docelowych użytkowników, ich potrzeb i problemów nadal brakuje.
2. Obserwacja klientów: ta faza obejmuje szczegółowe badania i obserwacje na miejscu dotyczące potrzeb lub problemu klienta. Wykorzystuje obserwacje i ankiety, abyś mógł postawić się na miejscu klienta.
3. Zdefiniowanie pytania: Po przeprowadzonych obserwacjach i ankietach należy skoncentrować spostrzeżenia na wybranej grupie klientów lub użytkowników oraz podsumować ich problemy i potrzeby w zdefiniowanym pytaniu.
4. Znajdowanie i wybieranie pomysłów: Dopiero na tym etapie znajdujesz pomysły. Musisz zastosować kreatywne zasady i techniki, aby przygotować wiele możliwych rozwiązań. Oceń przydatność, opłacalność ekonomiczną i wykonalność swoich pomysłów i dokonaj wyboru.
5. Tworzenie prototypów: na tym etapie należy zwizualizować pomysły, uczynić je namacalnymi, a następnie nakreślić, zaprojektować, modelować lub symulować, aby potencjalny klient zrozumiał Twój pomysł i mógł go przetestować. 6. Testowanie założeń: w tej końcowej fazie testujesz swoje założenia lub pomysły na podstawie systematycznych informacji zwrotnych od klientów. Otrzymujesz odpowiedzi, uczysz się od nich i dalej rozwijasz swój pomysł.
Nawet jeśli fazy są wyświetlane po kolei, istnieje wiele miejsc sprzężenia zwrotnego między fazami. Możesz pominąć fazy (na początku). Jeśli już podczas badania problemu znajdziesz ciekawe rozwiązania, możesz zaprojektować wstępne prototypy i przetestować je za pomocą ankiet klientów. Jeśli zauważysz, że klientowi nie odpowiada pomysł, cofnij się kilka kroków i ponownie przeanalizuj potrzeby docelowych użytkowników. Krytycznie zadaj sobie pytanie, czy wybrałeś właściwych użytkowników docelowych. Szybko przechodź przez poszczególne fazy. Zasadą jest zawodzenie wcześnie i często, abyś mógł wyciągnąć wnioski z porażki. Informacje zwrotne między fazami procesu pomagają w nauce. W razie potrzeby zakończ proces, jeśli klient nie da Ci pozytywnej opinii. Oszczędza to czas i pieniądze, które musiałbyś wydać na coś, co spada na rynku.


Powrót

23.12.2020

Szczegółowy opis procesu

Droga do stworzenia atrakcyjnego rozwiązania dla potrzeb docelowych użytkowników może być złożona i wiązać się z dużymi niepewnościami co do jego sukcesu. W sytuacjach niepewności i złożoności często dostępnych jest niewiele informacji na temat najlepszego rozwiązania. Najlepszym sposobem osiągnięcia celu jest stopniowe postępowanie: Zbierz informacje o swoim zadaniu, aby móc gromadzić wiedzę.
Powrót

24.12.2020

Zbieranie i ocena informacji o zadaniu

W pierwszej fazie musisz zrozumieć zadanie, które chcesz rozwiązać. Poświęć wystarczająco dużo czasu na analizę zadania, które może być przedstawione jako problem poruszony przez docelowych użytkowników lub wyrażone przez nich życzenie. Analizując swoje zadanie, warto systematycznie odpowiadać na sześć pytań:
•  Czy potrzeba Twoich docelowych użytkowników?
•  Kto ma taką potrzebę?
•  W jaki sposób ujawnia się ta potrzeba Twojej grupy użytkowników?
•  Gdzie jest taka potrzeba?
•  Kiedy trzeba to pokazać?
•  Dlaczego Twoi docelowi użytkownicy mają taką potrzebę?

Zbierz wszystkie informacje i opisz, co wiesz o docelowych użytkownikach i problemie. Problem lub życzenie może odnosić się do usługi, projektu, łatwości obsługi, okresu użytkowania, ceny lub zgodności środowiskowej lub społecznej. Skoncentruj się na kilku istotnych cechach potrzeby. Potrzebujesz przekonujących i aktualnych informacji, aby zlikwidować luki w swojej wiedzy. Możesz skorzystać z następujących źródeł:

•  Publikacje i bazy patentowe
•  Ankiety lub bezpośrednie obserwacje klientów
•  Ankiety dostawców
•  Wspólne warsztaty z klientami lub dostawcami

Przeszukuj online i offline badania, artykuły i raporty prasowe dotyczące docelowych użytkowników i pamiętaj, aby gromadzić wypowiedzi, dane kontaktowe lub inne istotne informacje w sieciach społecznościowych. Wreszcie, nie zapomnij wyszukiwać blogów autorstwa docelowych użytkowników lub o nich.
Powrót

25.12.2020

Obserwacja docelowych użytkowników

Zbierz ważne wrażenia i informacje o problemach i potrzebach docelowych użytkowników poprzez obserwacje w rzeczywistych środowiskach. Tylko poprzez obserwacje można uchwycić autentyczne i spontaniczne zachowanie ludzi w ich naturalnym środowisku. Nie oceniaj od razu ludzi i sytuacji, z którymi się spotykasz. Zadaj sobie pytanie, jakie rodzaje działań są w toku i jakie sytuacje są tworzone. Nie kategoryzuj go od razu. Należy skupić się na działaniach respondenta, a nie na jego usposobieniu, wartościach i normach. Możesz lepiej dotrzeć do sedna tych aspektów poprzez wywiady. Obserwacje to nie tylko konkretne powierzchowne czynności - osoby i sytuacje należy rozpatrywać jako całość. Uchwyć otoczenie, w tym wszystkie istotne obiekty, samą sytuację oraz wszystkie działania i interakcje ludzi, a także ich emocje. Połącz obserwację z ankietą, na przykład pytając docelowych użytkowników o ich motywacje stojące za określonymi działaniami. Możesz przeprowadzić ankietę przed, w trakcie lub po zaobserwowanej sytuacji. Kiedy zaczynasz rozpoznawać wzorce w obserwacjach, zainwestowałeś wystarczająco dużo czasu. Zapisz tyle, ile potrzeba - ale tak mało, jak to możliwe.
Powrót

26.12.2020

Definiowanie zadania

Po fazach analitycznych następuje konsolidacja = synteza - uzyskanych informacji w zwięzłej formie. Pytanie lub problem to Twoje zadanie - wyzwanie projektowe, które Ty i Twój zespół chcecie sprostać. Informacje muszą odpowiadać na dwa podstawowe pytania, które są ważne dla rozwiązania problemu:

•  Kim są docelowi użytkownicy, którzy mają tu znaczenie?
•  Jaka jest konkretna potrzeba, którą chcesz zaspokoić?

Na tym etapie nie podawaj żadnych wskazówek, jak mogłoby wyglądać możliwe rozwiązanie. Zawsze oddziel sformułowanie wyzwania od znalezienia rozwiązania. Metoda Persona to najlepszy sposób na podsumowanie istotnych informacji, jeśli chodzi o opisanie docelowych użytkowników. Persona to prawdziwa lub fikcyjna osoba o indywidualnych cechach, które reprezentują docelowych użytkowników (lub przynajmniej niektórych z nich). Opisz cechy tej osoby (wiek, płeć, poziom wykształcenia, opinie, hobby i sposoby zachowania) za pomocą słów kluczowych lub krótkich zdań. Opisując potrzeby klientów, zignoruj fakt, że docelowi użytkownicy chcą uzyskać określony produkt lub określoną usługę. Zadaj sobie pytanie, co i dlaczego docelowy użytkownik chce coś osiągnąć w określonej sytuacji. Problemy i frustracje użytkownika docelowego podczas obsługi zadania są często punktem wyjścia do późniejszego rozwiązania. Oprócz problemów weź pod uwagę (nieokreślone) życzenia docelowego użytkownika. Te życzenia pozwalają znaleźć nowe oferty dla docelowego użytkownika. Zapytaj docelowego użytkownika o motywacje stojące za potrzebami.
Powrót

27.12.2020

Znajdowanie rozwiązań

W zależności od tego, jak zdefiniujesz swoje zadanie, Twoim celem musi być opracowanie jak największej liczby pomysłów na potencjalne rozwiązania. Podczas wstępnego wyszukiwania pomysłów możesz skorzystać z następujących źródeł:

•  Ogólne badania Internetu w obszarze Twojego zadania
•  Artykuły w magazynach branżowych
•  Opisy patentów w bazach danych
•  Udział w specjalistycznych prezentacjach lub dyskusjach na targach i konferencjach
•  Ankiety i obserwacje wiodących użytkowników lub dostawców, którzy już znaleźli wstępne możliwe rozwiązania

Pamiętaj, aby włączyć do swojego procesu myślenia projektowego zarówno ekspertów z zapleczem naukowym, jak i tych z praktycznym doświadczeniem. Organizuj wspólne warsztaty, wspólnie realizujcie projekty lub pytajcie ekspertów o swoje założenia i pomysły. Wieloletnie doświadczenie z procesami twórczymi zaowocowało kilkoma ogólnymi zasadami dotyczącymi poszukiwania pomysłów na rozwiązanie problemu:
Zasada rozkładu: chodzi o to, aby rozłożyć problem, zadanie, etapy procesu lub przeprojektowany produkt na różne części, a następnie zmienić lub połączyć te części w nowy sposób.
Zasada skojarzenia: tutaj chcesz połączyć ze sobą pomysły, informacje, spostrzeżenia i emocje. Jednym z przykładów jest burza mózgów i jej warianty. Burza mózgów jest dość powszechna i prawdopodobnie nie wymaga tutaj definiowania. Chodzi o to, aby uczestnicy spontanicznie wyrażali swoje pomysły, co prowadzi do powstania wielu pomysłów w krótkim czasie. Uczestnicy dają upust swojej wyobraźni w poszukiwaniu nowych i oryginalnych pomysłów - nawet najbardziej szalone pomysły są mile widziane. Swoboda wyrażania idei oznacza również, że w danym momencie mówi tylko jedna osoba. Pomysły innych osób mogą i powinny być zbierane, modyfikowane lub udoskonalane. Najważniejszą zasadą do naśladowania jest skupienie się tylko na znajdowaniu pomysłów - faktyczna ocena znalezionych pomysłów powinna poczekać do później.
Analogia i konfrontacja: obejmują określone metody przyjmowania nowego spojrzenia na problem. Za pomocą analogii porównujesz swoje zadanie z zadaniem z zupełnie innego obszaru, a następnie wykorzystujesz odkryte podobieństwa i różnice jako bodziec do nowych pomysłów. Skorzystaj z zasady analogii, aby postawić się w sytuacji innej osoby lub innej firmy. Zadaj sobie pytanie, co by się stało, gdybyś był inną osobą lub firmą. Jednym z przykładów jest "A co, gdybym był miliarderem?" Miliarder symbolizuje nieskończone bogactwa, które byłyby dostępne dla rozwiązania problemu. Ta metoda analogii, znana jako technika "co by było, gdyby", pozwala pokonać własne bariery mentalne. Jeśli chodzi o konfrontacje, wybrany obszar jest celowo ustawiany jako odpowiednik twojego zadania. Ustawienie tych dwóch obszarów obok siebie zmusza do zmiany perspektywy, a tym samym do zdobycia nowych pomysłów.
Prowokacja: dzięki technice Prowokacji formułujesz rozwiązanie jako prowokacyjne stwierdzenia, aby uzyskać nowe bodźce wynikające z przesady, sprzeczności lub pobożnych życzeń. Zastanów się, jak możesz sprawić, że problem klienta będzie bardziej ekstremalny.
Abstrakcja i wyobraźnia: Chodzi o to, aby odejść od problemu i spojrzeć na niego z wyższego, bardziej abstrakcyjnego lub obrazowego poziomu. Zachowaj jak największy dystans od problemu, aby zrozumieć problem z "perspektywy helikoptera" i uzyskać pomysły na rozwiązania. Użyj swojej wyobraźni, aby stworzyć bardziej obrazowy pogląd na problem, jeszcze bardziej abstrakcyjny. Uproszczenie: Podobnie jak w przypadku abstrakcji, uproszczenie produktów i procesów jest skutecznym przepisem na innowacyjne rozwiązania. Chodzi o to, aby usunąć lub zmniejszyć etapy procesu, cechy lub funkcje, które nie są istotne dla klienta lub nie są postrzegane i uznawane za istotne. Zamiast tego powinieneś skupić się na niezbędnych funkcjach, usprawnić swoje produkty oraz ustandaryzować i zautomatyzować procesy.
Największy potencjał kreatywnych zasad i technik tkwi w ich połączeniu. Przetestuj różne zasady i techniki w zespole, a następnie wybierz to, co działa najlepiej. Usuń wszystkie przeszkody dla swojej kreatywności. Unikaj stresu i niezdrowego zachowania - może to wpłynąć na Twoją kreatywność. Odnów nieergonomiczne miejsca pracy, wymień nieodpowiedni sprzęt roboczy, zmniejsz poziom hałasu i napraw pomieszczenia, w których jest za zimno lub za gorąco. Na poziomie organizacyjnym sztywne i surowe kontrole, liczne regulacje i suchy formalizm powodują biurokrację, która ogranicza rozkwit kreatywności. Sprawdź przepisy i formalności. Stwórz przestrzenie do oddychania, gdzie nie obowiązują żadne przepisy.
Powrót

28.12.2020

Wybór sprawdzających się rozwiązań

Jeśli zastosujesz każde możliwe rozwiązanie, wkrótce osiągniesz swoje granice, ponieważ prawdopodobnie nie pracujesz z nieograniczonym budżetem. Trzeba przyznać, że ludzie chcą widzieć szybkie rezultaty - zazwyczaj jest to nowo opracowany produkt, który może odnieść wielki sukces - ale pomimo takich nacisków należy unikać inicjowania wielu zmian jednocześnie. Poproś zespół o dokonanie selekcji na wczesnym etapie. Nie ma jednej poprawnej metody oceny. Jeśli zastosujesz kilka rodzajów ocen, uzyskasz kompleksowy obraz swojego pomysłu. Głosowanie kropkami - w którym każdy uczestnik rozdziela pięć samoprzylepnych kropek na różne indywidualne pomysły, w tym dając wiele kropek na jeden pomysł - to świetny sposób na dokonanie przybliżonego wyboru. Po prostu posortuj pomysły według liczby otrzymanych kropek. Pracownicy z różnych działów często na różne sposoby oceniają szanse i zagrożenia związane z tymi samymi potencjalnymi rozwiązaniami. Skorzystaj z różnych perspektyw i polegaj na różnorodności w ocenie. Ułatwia to realizację pomysłu później, gdy podczas podejmowania decyzji integruje się osoby z różnych działów. Po dokonaniu wstępnej selekcji przyjrzyj się zaletom, możliwościom i barierom wdrażania proponowanych rozwiązań. Skorzystaj z list kontrolnych, takich jak poniżej, aby sprawdzić, czy pomysły mogą spełniać określone kryteria:
•  Wykonalność: Musisz sprawdzić, czy pomysł jest wykonalny.
•  Dopasowanie (dopasowanie strategiczne i kulturowe): Pomysł musi pasować do wizji, strategii i kultury firmy.
•  Pożądanie: Twój pomysł musi przynosić korzyści klientowi.
•  Rentowność biznesowa: Pomysł z rentownością biznesową to taki, w którym dochód jest wyższy niż wydatki.
•  Skalowalność: odnosi się do zdolności pomysłu do osiągnięcia wysokiego wzrostu przy stosunkowo niewielkim wysiłku.
•  Zrównoważony rozwój: Twój pomysł musi odnieść sukces w dłuższej perspektywie; musi przynosić długotrwałe korzyści gospodarcze, społeczne i ekologiczne.
•  Zdolność adaptacji: W dynamicznie zmieniającym się środowisku Twój pomysł musi być elastyczny
Powrót

29.12.2020

Tworzenie prototypów

Dzięki prototypowi możesz żywo przedstawić i przetestować podstawowe funkcje i cechy swojego pomysłu. Utwórz prototyp wcześnie, bez skomplikowanego planowania i przy niewielkim wysiłku. Możesz wybierać spośród różnych typów, a wybór zależy od dojrzałości Twojego pomysłu i tego, czy chcesz opracować innowacyjny produkt, usługę czy model biznesowy.
•  Rysunki i kolaże zdjęć: Możesz łatwo i szybko utworzyć prototyp Twojego pomysłu na papierze, tablicy lub urządzeniu elektronicznym z rysunkiem lub obrazem wykonanym z kolażowanych zdjęć. Przedstaw projekt produktu lub utwórz rysunki z poszczególnych funkcji i cech Twojego pomysłu.
•  Konstrukcje modeli: użyj papieru, kartonu, modeliny lub styropianu, aby zilustrować określone funkcje lub cechy swojego pomysłu. Drukarka 3D umożliwia tworzenie realistycznych modeli.
•  Historie i gry fabularne: Opowiedz historię o korzystaniu z produktu, aby uzyskać informacje zwrotne na temat jego przydatności i łatwości użytkowania. Korzystając z opowiadania historii, opisz zalety lub wykorzystanie swojego pomysłu jako prawdziwej lub fikcyjnej historii. Możesz także odegrać historię w formie filmu wideo lub gry fabularnej lub za pomocą klocków zabawkowych.
•  Cyfrowe prototypy: Możesz przygotować wstępne wizualne reprezentacje elementów sterujących i przycisków za pomocą makiet. Utwórz stronę internetową, na której przedstawiasz swoje pomysły i oceniasz zachowanie użytkowników na tej stronie.
Jeśli tworzenie prototypu wiąże się z dużym wysiłkiem, można również przeprowadzić symulację funkcjonowania prototypu w eksperymencie dla obiektów testowych. Na przykład, jeśli chcesz sprawdzić, czy klienci akceptują użycie sztucznej inteligencji przez usługę konsultingową, możesz zaoferować ekran wejściowy na komputerze i wyjaśnić, że odpowiedzi na pytania osoby testowej są dostarczane przez komputer. Przeprowadź symulację dla przedmiotów testu i poproś pracownika o udzielenie odpowiedzi na pytania. Sprawdź, czy klienci generalnie akceptują taką usługę doradczą. Dowiesz się również, jak zaprojektować sztuczną inteligencję do konsultacji. To jest prototyp Czarnoksiężnika z krainy Oz. Podobnie jak w klasycznym filmie Czarnoksiężnik z krainy Oz, coś dzieje się za ekranem i niekoniecznie tego oczekują klienci.Powiedz badanym, że to eksperyment.
Powrót

30.12.2020

Testowanie rozwiązań

Myślenie projektowe opiera się na wczesnych opiniach potencjalnych klientów na temat pomysłów i założeń. Możesz się z tego uczyć i dostosowywać swoje założenia i rozwiązania. Chodzi o to, aby sformułować i sprawdzić różne założenia dotyczące zachowania i potrzeb docelowych użytkowników, a także pomysły na rozwiązanie. Poproś klientów o ocenę opartą na jednej charakterystyce, którą klienci mogą najłatwiej przetestować na prototypie. Jeśli otrzymasz negatywną opinię od klienta, musisz reagować szybko i elastycznie. Wykorzystaj zdobytą wiedzę, aby zaprojektować nowy prototyp i przetestować go ponownie. Respondentów możesz pozyskiwać na różne sposoby. Skorzystaj ze swoich znajomych i kontaktów w sieciach społecznościowych, poproś znajomych o rekomendacje lub twórz e-maile opisujące Twój projekt, aby inni mogli go przekazać, wraz z informacją, że szukasz kontaktów, aby przetestować swoje założenia lub pomysły. Możesz zwrócić się do pracowników lub współpracowników z własnej firmy i zbadać ich w roli klienta. Zawsze myśl o tym, gdzie możesz znaleźć potencjalnych klientów. Przez miejsce można rozumieć rzeczywistą lokalizację (kawiarnie, sklepy, targi) lub miejsce wirtualne (sieci społecznościowe, fora branżowe). Dowiedz się, gdzie Twoi klienci robią zakupy, pracują lub spędzają wolny czas. Podczas pierwszego kontaktu z kimkolwiek z nowej puli potencjalnych klientów podkreśl, że nie jest to prezentacja sprzedażowa, ale że szukasz porady i potrzebujesz oceny tej osoby. Jeśli to możliwe, przeprowadź rozmowy osobiste. Podczas każdego wywiadu nie rozważaj tylko twierdzeń związanych z treścią - zwróć szczególną uwagę na wypowiedzi, które mają za sobą jakieś emocje lub są zaskoczeniem. Wiesz, że przeprowadziłeś wystarczająco dużo wywiadów, kiedy rozpoznasz wyraźny wzorzec odpowiedzi. Tworząc prototyp online w postaci strony internetowej lub aplikacji, badasz zachowanie odwiedzających na tej stronie. Dzięki temu prototypowi online możesz przetestować poszczególne funkcje lub łatwość obsługi tych ofert online. Jeśli Twoje założenia nie są potwierdzone lub jeśli obserwacje i ankiety pokazują niejednoznaczne wyniki, być może będziesz musiał wrócić do wcześniejszego etapu procesu myślenia projektowego. Uczysz się z porażki, zmieniasz pomysł zgodnie z opiniami użytkowników docelowych, tworzysz ulepszony prototyp i wykonać nowe testy. Dzięki takiemu podejściu stopniowo dotrzesz do obiecującego produktu, usługi. lub innowacji modelu biznesowego.
Powrót

31.12.2020

Zacznij od razu myśleć projektowo

Po poznaniu zasad myślenia projektowego i podejścia, które należy zastosować, można od razu zacząć. Stwórz zespół, zdefiniuj role i kanały komunikacji, zaplanuj pierwsze kroki, przygotuj konfigurację techniczną i środowisko pracy.

Zebranie zespołu

Powinieneś stworzyć zespół składający się z co najmniej pięciu i nie więcej niż dziewięciu osób do projektu myślenia projektowego. Podchodząc do poszczególnych osób, pamiętaj, że chcesz, aby ostateczny skład zespołu był jak najbardziej zróżnicowany. Nie rozważaj tylko takich cech, jak wiek, płeć czy przynależność etniczna. Przyjrzyj się doświadczeniom i wartościom zawodowym i osobistym, abyś mógł wykorzystać różne perspektywy, metody i wiedzę członków zespołu dla powodzenia projektu.

Definiowanie ról zespołowych i praktyk komunikacyjnych

Na początku fazy myślenia projektowego omów poszczególne zadania, które zespół podejmie, a następnie niech każdy członek samodzielnie wybierze swoje zadania. Rozliczaj obowiązki w zespole projektowym, a także z wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi i partnerami zewnętrznymi. Kto jest odpowiedzialny? Kto wykonuje pracę? Z kim należy skoordynować zadanie i kogo należy o tym poinformować? Unikaj obszernej dokumentacji w postaci raportów. Preferowaną metodą komunikacji powinny być spontaniczne rozmowy i dyskusje na temat projektów twarzą w twarz. Organizuj codzienne spotkania statusowe w formie codziennego scrumu, zgodnie z następującymi zasadami:

•  Spotkania odbywają się codziennie i zawsze w tym samym miejscu.
•  Spotkania nie powinny nigdy trwać dłużej niż 15 minut.
•  Zawsze stój podczas spotkań. (Bez krzeseł!)

W myśleniu projektowym na przemian występuje praca w grupach i praca indywidualna. Jednym z elementów jest format warsztatów, który ma na celu promowanie pogłębionej wymiany między członkami zespołu. Organizuj warsztaty na każdym etapie projektu myślenia projektowego, abyś mógł wykonać zadania podczas wspólnej pracy. Celem warsztatów może być wypracowanie wspólnego zrozumienia zadania, dokładniejsza charakterystyka docelowych użytkowników, zestawienie wyników obserwacji i ankiet, znalezienie pomysłów lub stworzenie prototypów. Różnicuj skład i rodzaj pracy grupowej i indywidualnej w ramach warsztatu, aby nadal był różnorodny i inspirujący. Możesz zmieniać godziny pracy i przerwy, zmieniać pokoje i umeblowanie, rekrutować zewnętrznych moderatorów, stosować różne metody np. Podczas warsztatów.
Powrót